دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
محمد ميلاني زندگینامه امیرحسین جهانبگلو را کتاب می‌كند

کتاب زندگینامه و شرح آرا و افکار زنده‌یاد امیرحسین جهانبگلو با تحقیق، پژوهش و نگارش محمد میلانی انتشار خواهد يافت. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «یاد» شامل زندگینامه انتقادی مفاخر معاصر است که با دبیری جواد عاطفه در انتشارات ایده منتشر می‌شود.

محمد میلانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب زندگینامه و شرح آرا و افکار امیرحسین جهانبگلو، روشنفکر و پژوهشگر حوزه‌های فلسفه و اقتصاد، درگذشته به سال 1370، با پژوهش و نگارش من در مجموعه «یاد» منتشر می‌شود. این مجموعه شامل زندگینامه و شرح آرا و افکار مهم‌ترین و اثرگذارترین نخبگان معاصر ایران در حوزه‌های مختلف علوم انسانی است که با دبیری جواد عاطفه در انتشارات ایده منتشر می‌شود. 

وی افزود: در این کتاب به‌جز شرح زندگی و منظومه فکری جهانبگلو، تاثیر او بر جریان‌های فکری معاصر و همچنین ارتباطش با دیگر اندیشمندان نیز تحلیل می‌شود. برای سندیت هرچه بیشتر مطالب کتاب، با خانواده این اندیشمند یعنی خجسته کیا نویسنده کتاب «قهرمانان بادپا در قصه‌ها و نمایش‌های ایرانی» همسر و رامین جهانبگلو فرزند اميرحسين جهانبگلو مصاحبه می‌شود. 

میلانی درباره اهمیت نگارش کتاب درباره جهانبگلو گفت: امیرحسین جهانبگلو یکی از روشنفکران مهم ایرانی است که تاثیر بزرگی بر جریان‌های فکری‌ـ‌فلسفی معاصر گذاشت. او به‌جز تامین منابع مطالعاتی برای اهل فلسفه با ترجمه‌هایی که انجام داد، موقعیتی را فراهم کرد تا اندیشمندان مهم ایرانی، تفکرات و نظریه‌های خود را در میان اهالی فلسفه بیان کنند. 

وی همچنین اظهار کرد: به عنوان مثال امیرحسین جهانبگلو در دهه 30 یا 40 در منزل شخصی خود جلساتی را با محوریت سید احمد فردید و با حضور برخی چهره‌های مهم فلسفه ایران مانند داریوش شایگان و داریوش آشوری برپا کرد. این جلسات که در تاریخ تفکر معاصر با عنوان «فردیدیه» ثبت شده، باعث شد تا زنده‌یاد فردید محملي مناسب برای نشر افکارش داشته باشد. 

میلانیگفت: این کتاب به احتمال زیاد در زمستان امسال (1393) در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 

امیرحسین جهانبگلو در 1302 در تهران به‌دنیا آمد و در سال 1370 درگذشت. او لیسانس فلسفه و منطق و همچنین دکترای اقتصاد از دانشگاه سوربن داشت. 

«ضربه آینده» اثر الوین تافلر، «روش تفکر سیستمی» اثر مشترک ژوئل دوروسنی و رونالدجان بیشون، «جهان سوم در بن‌بست» اثر پل بروک، «گفتاری درباره دکارت» و «سیاست از نظر افلاطون» هر دو اثر الکساندر کویره و «اص‍ول ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی رش‍د اق‍ت‍ص‍ادی» اثر ت‍ی‍ن ب‍رگ‍ن نام شماری از ترجمه‌های منتشرشده جهانبگلو در حوزه‌های فلسفه و اقتصاد است. 

محمد میلانی، ویراستار، مترجم و محقق حوزه فلسفه است. به قلم او تاکنون کتاب‌هایی چون ترجمه «بودریار و هزاره» اثر كريستوفر هروكس، «يونگ» نوشته‌ ديويد تيسی،‌ «هيتلر و نازيسم» نوشته‌ لوئيس‌ ال‌ اشنايدر، مجموعه مقالات «ویتگنشتاین متفکر زیان و زمان» و مجموعه گفت‌وگوهای «سنت ترجمه آثار فلسفی در ایران» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط