دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
داستان زندگی دختران فروشنده پشت پیشخوان‌مغازه‌ها / فروشندگی توسط زنان در قرن نوزدهم زشت و غیر اخلاقی بود

بررسی تاریخی «پاملا کاکس» و «آنابل هابلی» در کتاب «دختران فروشنده» نشان می‌دهد چگونه فروشندگی، زندگی کاری زنان را دگرگون کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، ابداع سیستم خرید مدرن به دوره ویکتوریایی (اوج انقلاب صنعتی در انگلستان) برمی‌گردد و نام‌های تجاری و نمایش خوشایند ویترین مغازه‌ها محصول این دوران هستند.

اسامی مشهور فعالان قرن نوزدهم در عرصه فروش و فروشندگی هنوز هم آشنا هستند: وول وردس، سلف‌ریجز، جان لوئیز؛ این‌ها نام‌هایی هستند که ماهیت مصرف روزانه را برای همیشه تغییر دادند. عمل خریدن یک جنس که یک معامله مالی ساده بود، دوباره ابداع شد: خرید تبدیل به یک تجربه لذت‌بخش، سرگرم‌کننده و حتی درمان‌کننده شد.

«پاملا کاکس» و «آنابل هابلی» در کتاب «دختران فروشنده / Shopgirls» نشان می‌دهند چگونه زنان در مرکز این تحول بزرگ زندگی روزمره قرار داشتند.

فروشندگی، دربهای جدیدی از اشتغال به کار را به روی زنان طبقه کارگر گشود. در اوایل قرن نوزدهم برای یک دختر بسیار زشت و غیراخلاقی بود که پشت پیشخوان یک مغازه بایستد. اما ظرف چند سال تعداد زنان فروشنده ده‌ها هزار نفر شد که در بیشتر موارد کار فروشندگی به زنان دیگر را انجام می‌دادند. به هر حال در پشت آن لباس‌های تمیزکار، مصیبت و زحمت طاقت‌فرسای ایستادن، مدام لبخند زدن و انجام خدمات بود که فقط یک استراحت 20 دقیقه‌ای برای صرف نهار را به همراه داشت. ساعت کار فروشندگان نیز تا 15 ساعت در روز می‌رسید که بسیار دردناک بود. به آن‌ها کمک‌هزینه مختصری پرداخت می‌شد و در خوابگاه‌هایی اسکان داده می‌شدند که گاه در معرض فحشاء نیز قرار می‌گرفتند.

شاید به این دلیل که دختران فروشنده، نخستین کارگران زنی بودند که کار سخت آن‌ها به معنای واقعی کلمه نشان داده شده بود، به عنوان پیشتازان جنبش‌های مترقی که شرایط کار را تغییر دادند، نیز مطرح شدند. در سال 1899 قانونی تصویب شد که به موجب آن باید در پشت هر پیشخوان فروش، یک صندلی برای فروشنده قرار می‌گرفت.

در اوایل دهه 1840 یک انجمن مبارز علیه سختی کار زنان، ساعات کار را کاهش داد و یکشنبه‌ها را تعطیل اعلام کرد و همچنین اقداماتی برای بیشتر شدن مرخصی‌ها و اختصاص یک ساعت کامل برای صرف نهار صورت گرفت.

در اوایل دهه 1880 این مبارزان بازی خود را محکم‌تر ادامه دادند. آن‌ها شروع به احداث باشگاه‌های تفریحی و اجتماعی برای کارمندان کردند و دوره‌های کارآموزی مدیریت برای زنان در بسیاری از فروشگاه‌ها برگزار شد.

سرانجام یک اقدام دسته‌جمعی، روش بسیار موفقی از مقاومت در برابر کار کنترل نشده ارائه داد که با اشکال جدید تجارت متناسب و همراه بود، همان طور که کاکس و هابلی مطرح کرده بودند.

لحن این کتاب گاهی ناهموار است و بین تعمیم‌های شادی‌بخش و تجزیه تحلیل‌های جدی تغییر جهت می‌دهد. اما درعین‌حال کتابی بسیار خواندنی و سرشار از بینش‌های شگفت‌آور و جزئیات انسانی است.

این کتاب به قیمت 13.59 پوند به فروش می‌رسد.{لینک}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها