چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
مهدی نصیری دیدگاه‌های ضدفلسفی مجلسی را گردآوری می‌کند

مهدی نصیری، پژوهشگر علوم دینی و مدیر مسئول پیشین روزنامه کیهان هم‌اکنون مشغول نگارش کتاب «نقد فلسفه در آثار علامه مجلسی» است.

مهدی نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: هم‌اکنون مشغول تحقیق و نگارش کتابی با عنوان «نقد فلسفه در آثار علامه مجلسی» هستم. در این کتاب دیدگاه‌های مرحوم مجلسی به عنوان یک متکلم شیعی چیره‌دست درباره فلسفه و فیلسوفان شرح و بررسی می‌شود. 

وی افزود: مرحوم مجلسی محدثی بزرگ و آشنا به معارف اهل بیت علیهم‌السلام بود. او در حیات فکری خود از یک سو به تبیین و استدلال در دفاع از عقاید دینی و وحیانی پرداخت و از سوی دیگر به مقابله با بدعت‌ها و انحرافات وارده در عقاید دینی خواص و عوام رفت. 

مدیر مسئول فصلنامه «سمات» در توضیح چگونگی نقدهای علامه مجلسی بر جریان‌های فلسفی گفت: نقد اندیشه‌های انحرافی از جمله فلسفه‌های یونانی داخل‌شده در تمدن اسلامی و نیز تصوف از جمله کارهای اساسی علامه مجلسی است. او در تعدادی از آثار عربی و فارسی خود از جمله در «بیان»های «بحارالانوار» در فصول مختلفی که با مباحث فلسفه مرتبط است، به نقد مبانی و مسائل فلسفه یونانی که در آثار ابن‌سینا و دیگر فیلسوفان منعکس بود، می‌پردازد و تعارض آنها را با عقل و وحی نشان می‌دهد. 

نصیری گفت: عرفان صوفیانه که ریشه یونانی دارد نیز در کتاب «حق الیقین» مجلسی مورد نقد قرار گرفته است.

ملا محمدباقر مجلسی متولد سال 1037 و درگذشته به سال 1110 یا 1111 هجری قمری، فقیه و مرجع شیعه در اواخر دوران صفوی است. مهم‌ترین کتاب او مجموعه 110 جلدی «بحارالانوار» شامل احادیث گردآوری‌شده در آثار شیعیان ــ به‌جز کتب اربعه ــ‌ است. 

مهدی نصیری، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و سردبیر فعلی فصلنامه «سمات» است. «اسلام و تجدد»، «جايگاه اجتماعی زن از منظر اسلام»، «فلسفه از منظر قرآن و عترت» و «آوینی و مدرنیته» نام شماری از کتاب‌های منتشرشده نصیری هستند.

«نقد فلسفه در آثار علامه مجلسی» از سوی انتشارات «کتاب صبح» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها