سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۱
«شور و شعور: دین، مردم، آزادی» با توجه به کرامت انسان در رفتار معصومان

در کتاب «شور و شعور: دین، مردم، آزادی» مهدی غنی می‌کوشد در کنار تقدیس و تجلیل حرکت تغییرآفرین پیامبر اسلام تا حماسه جاوید عاشورا، به جنبه‌های مردم‌گرایانه و کرامت‌بخش آنها نیز بپردازد چراکه معتقد است عشق بدون معرفت و شور بدون شعور راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «شور و شعور: دین، مردم، آزادی» اثر مهدی غنی به تازگی از سوی انتشارات صمدیه روانه بازار نشر شده است.

مولف در پیشگفتار نوشته است که از واقعه تاریخی کربلا در سال 60 هجری قمری نزدیک به 14 قرن می‌گذرد. واقعه‌ای که همچنان طی قرون گذشته تازه مانده است. در این سالیان هر کس در سرزمین‌های دور و نزدیک تحت ستم و جور قرار گرفت خود را در آیینه آن واقعه نگریست. در 14 قرن گذشته نام حسین (ع) برانگیزاننده شور و شورش گروهی از رنج‌دیدگان علیه قدرت‌طلبان و ستمکاران بود. آزادیخواهان از هر صنف و مرامی به کار سترگ او ارج نهادند و واقعه کربلا را از جبهه خود دانستند. اما مایه اندوه است کسانی که خود را پیرو عاشق حسین (ع) می‌دانند کمتر از کنه و عمق واقعیت واقعه می‌دانند.
 
نویسنده کتاب تاکید می‌کند که اغلب آنها که از حسین (ع) سخن می‌گویند به بر انگیختن احساس و عاطفه مردم بسنده می‌کنند چنان که این پندار در ذهن برخی شکل گرفته است که حسین تنها درس شورشگری و حماسه‌آفرینی می‌دهد. از این رو  از عقلانیت آگاهی‌بخش و درایت و متانت در حرکت او سخنی نمی‌گویند. گمان این است که تجربه او در نقشه راه به کار نمی‌آید و صرفا انگیزش است. این واقعیت تلخ ما را بر آن می‌دارد که در کنار تقدیس و تجلیل آن حماسه جاوید به اصل واقعه بپردازیم و آنچه اتفاق افتاده را بشناسیم که عشق بدون معرفت و شور بدون شعور راه به جایی نخواهد برد. 

در کتاب حاضر نگاهی به راه و رسم پیامبر در برخورد با مردم شده است. سپس اشاره‌ای به رویه سیاسی حضرت فاطمه (ص) و حضرت علی (ع) بعد از رحلت پیامبر شده و در پایان ماجرای نهضت حسینی مطرح شده است. در این مورد هم از برهه تاریخی مرگ معاویه و شروع حرکت امام حسین (ع) تا شهادت و پیامدهای آن سخن رفته است. در همه این موارد، نگاه آزادیخواهانه و کرامت‌گرای معصومان به انسان برجسته شده است.

این کتاب به دو منبع «لهوف» اثر سید بن طاووس و «نفس المهموم» اثر شیخ عباس قمی استناد دارد و اغلب به اخباری استناد شده که کمتر درباره آن اختلاف وجود دارد. 

کتاب «شور و شعور»‌ اثر مهدی غنی با شمارگان 400 نسخه در 126 صفحه به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات صمدیه روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها