سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

کتاب «راهنمای عملی کودکان» نوشته دکتر داون هوبنر، تصویرگری بونی متیوز و ترجمه حسین مسنن ازسوی انتشارات گام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نویسنده این کتاب سعی می‌کند با ارائه راه حل‌های مختلف به کودکان ونوجوان چگونگی و ارائه راهکارهای عملی را به آنها برای غلبه بر اضطراب،‌ خشم، اختلالات وسواسی ، عادت‌های بد و مقابله با مشکلات بدخوابی آموزش دهد.

نویسنده در مقدمه این کتاب خطاب به والدین نوشته است: «والدین و سرپرستان وقت زیادی را برای اطمینان خاطر دادن، ناز کشیدن، دلداری دادن و هرکار دیگری صرف می‌کنند تا شاید اضطراب فرزندشان را به حداقل برسانند. اما این کار نتیجه نمی‌دهد. اضصراب همچنان باقیست. بی‌شک متوجه شده‌اید که فقط گفتن اینکه نگران نباشید، بچه‌ها را راضی نکرده و چیزی از استرس آنها کم نمی‌کند. در این موارد دلایل منطقی بزرگترها و یا اطمینان خاطر دادن به کودکان درباره بیهوده بودن ترس‌هایشان هم فایده‌ای ندارد. اضطراب همواره راه خود را برای بزرگ و بزرگتر شدن پیدا می‌کند...»

در ابتدا، نویسنده با طرح یک سوال و ارائه یک راهکار عملی، کودکان را مورد خطاب قرار می دهد و از آنها می پرسد: «آیا می دانید که زندگی مانند یک مسابقه پرش از روی مانع است؟ و در پاسخ به این سوال می نویسد که اگرچه این کار خیلی هیجان انگیز و لذت بخش است اما پر از تله‌هایی است که می‌تواند شما را گرفتار کند. اگر در چنین مواقعی احساس اندوه و شکست می‌کنید، خواندن این کتاب برای شما مفید خواهد بود.»

در بخشی از این کتاب آمده است: «بعضی اوقات، شناخت افکار به درد نخور کار ساده ای نیست. بعضی اوقات افکار به درد نخور یک بخش کوچک از واقعیت را بر ‌دارند و آن را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند و طوری نشانش می‌دهند که انگار واقعی است. وقتی چنین اتفاقی می افتد، افکار به درد نخور در قسمت مربوط به افکار مهم باقی می‌ماند. آنها به شما می‌گویند برای حفظ امنیت باید کارها را به روشی خاص انجام دهید. آنها به شما احساس بی‌اعتمادی می‌دهند و قبل از اینکه خودتان متوجه شوید، زندگی شما را در دست می گیرند.

شما دیوانه یا بدبخت نیستید. شما فقط به چیزی به نام اختلال وسواسی- اجباری مبتلا شده اید. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید کاری کنید که دستگاه طبقه‌بندی مغزتان دوباره به کار بیفتد...»

تمام راهکارهای ارائه شده در این کتاب بر اساس اصول رفتار شناختی هستند که توسط درمانگران در طیف وسیعی از اضطراب ها مورد استفاده قرار می گیرند و تکنیک‌ها ساده و همراه با آموزش داده می‌شوند و به گونه‌ای ارائه شده است که برای کودکان مناسب وعملی باشد. شاید در وهله اول مثال‌های کتاب برای والدین عجیب به نظر آید و فکر کنند آن‌ها به درد نخور هستند اما در واقع این‌گونه مثال‌ها از منظر و نگاه کودکان منطقی و قابل درک هستند.

کتاب لراهنمای عملی کودکان» با شمارگان 800 نسخه و قیمت 30 هزار تومان ازسوی انتشارات گام عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها