شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
امکان ارتقای تمدید پروانه نشر تا 10 سال وجود دارد/ نمره منفی برای ناشران در صورت کتابسازی

معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد از افزایش زمان اعتبار پروانه نشر خبر داد و گفت: پیش از این، پروانه نشر از دو سال تا نهایت پنج سال اعتبار داشت. در دوره جدید فعالیت‌ها کوشیدیم کفِ این اعتبار را به سه سال برسانیم و تا 10 سال نیز امکان تمدید پروانه نشر را ارتقا دهیم.

احمد کمالی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این باره اظهار کرد: البته تمدید اعتبار پروانه نشر تا سه سال و حتی 10 سال بستگی به عملکرد ناشران دارد؛ چنانچه ناشران پرونده قضایی نداشته باشند، مدارک‌شان کامل و بدون نقص باشد، همچنین در طول فعالیت‌شان، عملکرد مطلوب داشته باشند، مشمول این قانون می‌شوند.

معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در این تمدید، بدون شک کیفیت عملکرد ناشران بیشتر از کمیت آن‌ها برای ما ارزش دارد، بیان کرد: ناشرانی که بحث کتابسازی نداشته باشند و اثر جدیدی منتشر کرده باشند که در آن نوآوری و ابتکار مشهود باشد، ناشرانی که آثار آن‌ها در جشنواره‌های مختلف برگزیده شده باشند و میزان شکایات کمتری داشته باشند و حقوق مولفان و مترجمان را رعایت کرده باشند، مشمول این قانون قرار می‌گیرند.

کمالی‌نژاد با بیان این‌که در این تمدید، انتشار کتاب‌های چاپ‌اولی امتیاز محسوب می‌شود، گفت: با افزایش اعتبار پروانه نشر، زمان بیشتری در اختیار ناشران قرار می‌گیرد تا آثار مناسب‌تر و کیفی‌تر  برای انتشار انتخاب کنند.

وی افزود: این قانون مشمول ناشرانی نیز خواهد شد که کتابی چاپ نکرده‌اند اما برنامه‌ای به ما ارایه می‌دهند که نشان می‌دهد قرادادهایی با مولفان مختلف منعقد کرده‌اند؛ در صورتی که به این نتیجه برسیم آن‌ها نیز می‌توانند براساس برنامه ارائه شده‌شان عمل کنند، با وجود این که می‌دانیم تا چند سال آینده کتاب منتشر نخواهند کرد، این فرصت سه ساله را به آن‌ها می‌دهیم تا برنامه‌های خود را به انجام برسانند. بدون تردید در دوره بعد، این زمان سه ساله برای آنان افزایش خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها