شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
«ارباب» کارلو گلدونی به بازار کتاب آمد

نمایشنامه «ارباب» معرف و نمونه بارزی از سبک و شیوه نگارش کمدی‌های کارلو گلدونی، نمایشنامه‌نویس بزرگ قرن هجدهم ایتالیا از سوی انتشارات افراز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشنامه «ارباب» نوشته کارلو گلدونی، با ترجمه‌ای از عباس‌علی عزتی چاپ و منتشر شده است.

نمایشنامه «ارباب» از برجسته‌ترین آثار کارلو گلدونی، درام‌نویس بزرگ قرن هجدهم ایتالیا است. منتقدان این نمایشنامه را نمونه کاملی از سبک و شیوه او در نگارش آثار کمدی  می‌دانند.

کارلو گلدونی نمایشنامه نویس شهیر ایتالیایی 9 تراژدی، 16 تراژی‌کمدی، 137 کمدی، 57 طرح برای کمدی بداهه، 13 لیبرتو برای اپرای جدی و 49 لیبرتو برای اپرای کمدی، دو نمایش مذهبی، 20 میان‌پرده و سه جلد خاطرات را به عنوان حاصل زندگی هنری خود برجای گذاشت.

در کمدی ارباب که در چهار پرده نوشته شده است، فئودال جوان و هوس‌بازی که با مرگ پدر، وارث و ارباب دهکده‌ای شده، با مادر خود به دهکده می‌آید تا زمام امور  و اداره املاک و دارایی‌اش را به دست بگیرد، اما  بیش از هر چیز به فکر خوش‌گذرانی و هوس‌رانی است. از سوی دیگر مالک اصلی دهکده، که دختری جوان است، قصد دارد با شکایت بردن به دادگاه، املاک پدرش را که پدر ارباب جوان با قیمتی نازل از چنگش درآورده، از او پس بگیرد.

در نهایت مادر ارباب جوان که هم بی‌عرضه‌گی پسرش را در اداره املاک می‌بیند و هم تلاش هوشمندانه دختر را برای پس گرفتن حق خود، تدبیری می‌اندیشد تا هم پسرش دهکده را از دست ندهد و هم دختر جوان به حقش برسد...

در بخشی از این نمایشنامه می‌خوانیم:
بئاتریچه: خب رزائورا، بیا اینجا رک و راست حرفامونو بزنیم تا خودت بفهمی که من هم مثل تو رک‌ام. بیا هر دومون نقابمون رو کنار بذاریم و بدون کنایه و اشاره حرفامونو بزنیم.
زرائورا: خانم جان من از فرصتی که بهم می‌دین سوء استفاده نمی‌کنم، چشم، اگه می‌فرمایین حرف بزنم، حرف می‌زنم.
بئاتریچه: تو از ما چه توقعی داری؟
رزائورا: هرچی که به رگ و ریشه و اصل و نسبم مربوط می‌شه.
بئاتریچه: پس خیال داری از اعلی حضرت کمک بخوای!
رزائورا: قبل از اینکه برم پیش شاه، می‌خوام از یه قاضی دیگه کمک بخوام.
بئاتریچه: کدوم قاضی؟
رزائورا: وجدان شما. شما دل‌رحمین، با انصافین، نجیب‌زاده‌این، مرام نجبا رو زیر پا نمی‌ذارین، لطف و محبتتون هم از رفتاری که من دارین معلومه. شما حق و حقوق منو می‌دونین و خبر دارین که این ملک و زمین مال منه. فکر نمی‌کنم دلتون بخواد ظلمی در حق من بشه، برعکس می‌بینم که می‌خواین از من حمایت کنین. اگه بهتون اطمینان نداشتم، به این سادگی سفره دلمو باز نمی‌کردم. برعکس، قایم می‌کردم، تظاهر و چاپلوسی می‌کردم. من شما رو می‌شناسم و بهتون اعتماد دارم. من دل و زبونم یکیه، ازتون توقع دارم که انصاف داشته باشین، توقع دارم راهنماییم کنین...

نمایشنامه «ارباب» نوشته کارلو گلدونی در 100 صفحه، به قیمت 6هزار و 200 تومان توسط انتشارات افراز چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها