سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
فصلنامه های تخصصی خانه کتاب اتفاق شایسته ای برای نقد کتاب خواهد بود/ ناقد، دشمن ما نیست

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از توجه ویژه مدیریت جدید خانه کتاب‌ به نقد آثار، ابراز خرسندی کرد و گفت: نقد آثار، در تصمیم‌گیری مخاطبان برای تهیه یا منصرف شدن از تهیه کتاب‌ها تاثیرگذار است و این نگاه که تصور می‌کنیم ناقد، دشمن ماست! باید تغییر کند.

«جمشید آقازاده مهندسی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: پرداختن تخصصی مجلات جدید خانه کتاب به نقد آثار، اتفاق بسیار شایسته و قابل تقدیری است چرا که با نقد آثار، ضمن این‌که آثار به صورت کامل معرفی می‌شوند، در تصمیم‌گیری مخاطبان برای تهیه یا منصرف شدن از تهیه آثار موثر است.

وی ادامه داد: معتقدم نقد، مستقل از این‌که چقدر غنی یا ضعیف است، یک کامنت یا نظر است که در هدایت مخاطبان در فرآیند انتخاب آثار غنی و کیفی راهگشا است. 

عضو سابق هیات‌مدیره انجمن مهندسی متالوژی با اشاره به نقش موثر نقدمحور شدن مجلات کتاب‌ فصل در ترویج فرهنگ نقد در کشور، افزود: متاسفانه نقد در کشور ما به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... یک فرآیند نوپا است در نتیجه هنوز به‌خوبی در جامعه جا نیفتاده است.

مترجم کتاب «رفتار مکانیکی مواد» با اشاره به فواید ترویج نقد در جامعه، عنوان کرد: اگر نقد وجود نداشته باشد، هر حرکت و فعالیتی که از سوی هر فرد یا سازمانی صورت بگیرد، حداقل از سوی خود افراد یا سازمان‌ها بهترین حرکت و فعالیت به شمار خواهد آمد!

وی افزود: حرکت جامعه به سوی تعالی مستلزم این است که ضمن بیان نقاط قوت آثار، نقاط ضعف آن‌ها نیز مطرح شود و در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آثار گام برداشته شود.

آقازاده مهندسی عنوان کرد: یکی موانع پیشرفت در کشور، نبود نقد در جامعه است؛ متاسفانه روحیه و ظرفیت نقدپذیریمان بسیار اندک است و همواره تصور می‌کنیم ناقد، دشمن ماست! این نگاه باید تغییر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که هراندازه نقد در جامعه بیشتر شود، زمینه عادی شدن نقد برای مردم نیز فراهم‌تر خواهد شد، اظهار کرد: با عادی شدن نقد در جامعه، احتمال این‌که افراد تصور کنند ناقد، شخصیت صاحب اثر را به بوته نقد می‌کشد، بسیار اندک می‌شود. افراد می‌آموزند که ناقد کاملا رویکرد حرفه‌ای و غیرشخصی دارد و هدفش تنها نقد بر حاصل تلاش صاحبان آثار است. 

این نویسنده مقالات برگزیده علمی در سطح بین‌المللی با اشاره به اهمیت کثرت‌گرایی در نقد، اظهار کرد: به دست‌اندرکاران مجلات کتاب‌ فصل پیشنهاد می‌کنم در فرایند نقد آثار، از ناقدان مختلف با دیدگاه‌های متفاوت بهره‌مند شوند. چرا که معتقدم نقد اثری موثرتر خواهد بود که چند تفکر و سلیقه متفاوت درباره آن اظهار نظر کنند. البته این امر مستلزم این است که دست‌اندرکاران مجلات کتاب‌ماه اشراف کامل بر افراد متخصص داشته باشند. 

وی در پایان سخنانش گفت: جذب ناقدان متخصص به منظور ارایه نقد حرفه‌ای مستلزم وجود حمایت‌های مادی و معنوی است؛ باید بودجه و اعتباری به این منظور در نظر گرفته شود تا ناقدان با علاقه بیشتری در این زمینه گام بردارند.

* در این زمینه بخوانید: 
-(1) معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب‌ماه مشهود بود/خطر این‌که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد/اینجا را بخوانید.
-(2)کرامتی: کتاب‌های ماه، مشکل محتوایی و ظاهری داشت/ مسئولان قبل از چاپ نمی‌خواندند/اینجا را بخوانید.
-(3)قراملکی: ضرورت تعامل کتاب فصل با «دانشگاه»، «پدیدآورنده» و «مخاطب»/اینجا را بخوانید.
-(4)سمیع‌پور: تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه‌‌های نقد، اتفاق مبارکی است/اینجا را بخوانید.
-(5)برگزیده جایزه کتاب سال: با نقدمحور شدن کتاب‌های ماه، تاثیرگذاری آثار بیشتر می‌شود/اینجا را بخوانید.
-(6) سیدپیروز هویدا مرعشی (برگزیده کتاب سال): حرکت مجلات خانه کتاب به سمت نقد، درک مخاطب را عمیق می‌کند/اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط