چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
پدر دیالکتیک فرانسه با «ماتریالیسم دیالکتیکی» به ایران آمد

کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور، پدر دیالکتیک فرانسه با ترجمه آیدین ترکمه منتشر شد. این کتاب نخستین اثر مهم لوفور است که به فارسی منتشر می‌شود.

آیدین ترکمه مترجم کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» اثر هانری لوفور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: همان‌گونه که از عنوان کتاب مشخص است، محتوای این کتاب درباره روش دیالکتیک است. نویسنده توضیح خود درباره دیالکتیک را با نقد آراي هگل و مارکس در این حوزه شروع می‌کند. 

وی افزود: هانری لوفور، فیلسوف نئومارکسیست معاصر است. او در این کتاب از برخی مفاهیم مارکسیستی چون «بیگانگی» و دیگر مفاهیمی از این دست بسیار بهره برده است. برخی منتقدان و اندیشمندان چون فردریک جیمسون متفکر آمریکایی و از نظریه‌پردازان حوزه پست‌مدرنیسم، از لوفور با عنوان آخرین فیلسوف کلاسیک یاد کرده‌اند. 

ترکمه در ادامه با اشاره به گستردگی حوزه کاری لوفور گفت: لوفور در حوزه‌های مختلف علوم انسانی کار فکری کرد که حاصل آن انتشار بیش از 60 عنوان کتاب بود. از این تعداد تنها 12 یا 13 عنوان به انگلیسی ترجمه شده است. من برای ترجمه فارسی «ماتریالیسم دیالکتیکی» از برگردان انگلیسی این کتاب استفاده کردم. این کتاب نخستین اثر مهم لوفور است که به فارسی منتشر می‌شود.
 


این مترجم در ادامه با اشاره به سخت‌ و ثقیل بودن نوشتارهای لوفور در کتاب‌هایش گفت: لوفور بسیار سخت‌نویس بود. ویژگی دیگر آثارش پیوستگی مطالب در کتاب‌هایش است. به عنوان مثال مخاطبان تا کتاب «ماتریالیسم دیالکتیکی» را مطالعه نکنند، از کتاب «تولید فضا» چیزی عایدشان نمی‌شود. به‌عبارتی خواندن «ماتریالیسم دیالکتیکی» پیشنیاز مطالعه «تولید فضا» است. بر این اساس من هم اصرار داشتم كه ترجمه «ماتریالیسم دیالکتیکی» حتما پیش از ترجمه «تولید فضا» منتشر شود. 

وی همچنین به ترجمه کتاب دیگری از این فیلسوف که در نوبت نشر دارد، اشاره کرد: ترجمه یکی دیگر از کتاب‌های اثرگذار لوفور با عنوان «ضرباهنگ‌کاوی: فضا، زمان، زندگی روزمره» را به انتشارات رخدادنو داده‌ام. این کتاب در آینده‌ای نزدیک روانه بازار کتاب می‌شود. 

ترکمه افزود: همان‌طور که گفتم هم‌اکنون نیز مشغول ترجمه کتاب «تولید فضا»ی لوفور برای نشر تیسا هستم. امیدوارم این کتاب تا پایان امسال (1393) منتشر شود. 

«ماترياليسم ديالكتيكی» را انتشارات تیسا به ترجمه آیدین ترکمه با شمارگان هزار نسخه، در 234 صفحه به بهای 10 هزار و 500 تومان روانه بازار کتاب کرده است.

هانری لوفور (Henri Lefebvre) فیلسوف مارکسیست فرانسوی (در گذشته به سال 1991) است. لوفور در نظام آکادمیک فلسفه اروپا به عنوان آخرین فیلسوف کلاسیک و پدر دیالکتیک فرانسه شناخته می‌شود.

از دیگر کتاب‌های منتشرشده لوفور در ایران می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تروريسم و زندگی روزمره» ترجمه امیرهوشنگ افتخاری راد و «پايان مدرنيته» ترجمه مشترک صبا سعادت نیاکی و امیرهوشنگ افتخاری راد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط