دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۰
هاریسون 2012 در ویراست هجدهم منتشر شد

انتشارات تیمورزاده،‌ ویراست هجدهم کتاب «اصول طب داخلی هاریسون 2012» و «مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی 60‌مین آزمون بورد تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری» را در تابستان 93 منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ویراست هجدهم کتاب «اصول طب داخلی هاریسون (بیماری‌‌های غدد،‌ متابولیسم و تغذیه)» شامل ترجمه 38 فصل از کتاب مرجع هاریسون است. کتاب حاضر با مقدمه‌ای از دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، به قلم دکتر محمدمصطفی صفر‌پور ویراستاری و ترجمه و از سوی انتشارات تیمور‌زاده به چاپ رسیده است. ‌

از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «اختلال عملکرد جنسی»،‌ «نیاز‌های تغذیه‌ای و ارزیابی رژیم غذایی»، «سوء تغذیه و ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای»،‌ «تغذیه درمانی از راه روده‌ای و وریدی» و «دیابت شیرین» اشاره کرد. 

بررسی «اختلال عملکرد جنسی» در مردان و زنان
نویسندگان این اثر مرجع پزشکی در نخستین و یکی از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب با عنوان «اختلال عملکرد جنسی» به این موارد اشاره کرده‌اند که اختلال عملکرد جنسی در مردان،‌ 10 تا 20 درصد از مردان میانسال را درگیر کرده است. اختلال عملکرد جنسی زنانه نیز با همین فراوانی وجود دارد. تغییرات جغرافیایی، درمان‌های جدیدتر و آگاهی بیشتر بیماران و جامعه از اختلال عملکرد جنسی، موجب شده تشخیص این مشکل و هزینه‌‌های مربوط به درمان آن در مراکز بهداشتی و درمانی افزایش یابد.

مولفان هاریسون 2012، به پزشکان توصیه می‌کنند به دلیل دیدگاه‌ بیمار در بیان مشکل‌ جنسی، خود وارد موضوع شده و مستقیم به سابقه اختلال مراجعه کننده بپردازند. فصل «اختلال عملکرد جنسی» به موضوعاتی مانند اختلال عملکرد جنسی مردانه و زنانه، هورمون درمانی و دارو‌های خوراکی نیز پرداخته است. 

پروتئین،‌ انرژی و چربی و کربوهیدرات از نیاز‌های اصلی بدن هستند که باید از طریق تغذیه در طول روز تامین شوند. انرژی ورودی و خروجی بدن،‌ باید به منظور حفظ ثبات وزن مطابقت داشته باشد. مولفه‌های اصلی برون‌ده انرژی، شامل انرژی مصرفی در شرایط استراحت و فعالیت بدنی است. منابع فرعی نیز عبارتند از مصرف انرژی در نتیجه متابولیزه کردن غذا (اثرات گرمایی غذایی با عملکرد دینامیک خاص) و ایجاد گرما با لرزیدن (مانند ایجاد گرمای تحریک شده با سرما) میزان متوسط دریافت انرژی در مردان امریکایی در حدود 260 و در زنان آمریکایی در حدود یک‌هزار و 900 است.

علل و آسیب‌های سوء تغذیه در هاریسون 2012
در فصلی دیگر از این کتاب مرجع علمی که حول مبحث سوءتغذیه تدوین شده، اشاره شده که این مشکل می‌تواند از علل اولیه یا ثانویه ناشی‌ شود. دریافت ناکافی غذا یا دریافت غذایی با کیفیت ضعیف از علل اولیه ناشی می‌شوند و علل ثانویه به دلیل بیماری‌هایی هستند که دریافت غذا،‌ نیاز‌های تغذیه ‌ای و‌ متابولیسم یا جذب را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سوء‌تغذیه اولیه به‌طور عمده در کشور‌های در حال توسعه و تحت شرایط عدم ثبات سیاسی، جنگ یا قحطی رخ می‌دهد.

سوءتغذیه و ریز‌مغذی‌ها
براساس محتوای این اثر پزشکی، سایر بیمار‌ها و کمبود‌های مشابه در دریافت مواد مغذی که موجب «pem» می‌شوند، اغلب کمبود ویتامین و مواد مغذی که به میزان کم ذخیره می‌شوند (مانند ویتامین‌های محلول در آب) از طریق ترشحات خارجی از بین می‌روند. مثل ترشح روی از طریق اسهال یا اگزودای سوختی که به احتمال زیاد از آنچه به‌طور معمول تشخیص داده می‌شود، بیشتر است. نویسندگان این کتاب معتقدند، که در اصل کمبود ویتامین c، فولیک‌ اسید و روی در بیماران بد‌حال مزتبط با سوء تغذیه شایع است.

تغذیه درمانی از راه روده‌ای و وریدی
دیگر مبحث مهم این کتاب مرجع «تغذیه درمانی از راه روده‌ای و وریدی» است. در این فصل آمده است که  توانایی فراهم آوردن حمایت تغذیه‌ای تخصصی، نمایانگر پیشرفتی عظیم در درمان‌های پزشکی است. حمایت تغذیه‌ای که به‌صورت روده‌ای یا وریدی انجام می‌گیرد، در دو وضعیت عمده استفاده می‌شود. یکی برای فراهم آوردن دریافت کافی مواد غذایی در دوران بهبودی از بیماری یا صدمه، زمانی‌که توانایی بلع یا جذب مواد مغذی از سوی بیمار مختل شده است و دیگری حمایت از بیمار حین پاسخ‌‌های سیستمیک به التهاب،‌ صدمه یا عفونت در طی یک بیماری به شدت بحرانی و گسترده.

نخستین چاپ کتاب «اصول طب داخلی هاریسون (بیماری‌‌های غدد،‌ متابولیسم و تغذیه)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 664 صفحه، به بهای 27 هزار و 500 تومان، تابستان 93 به همت انتشارات تیمورزاده منتشر شده است. 

بیماری‌های عفونی و گرمسیری در قالب پرسش و پاسخ
دومین اثر تابستانی انتشارات تیمورزاده «مجموعه‌ پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی 60مین آزمون بورد تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری» است. کتاب حاضر شامل 150 پرسش و پاسخ برای آمادگی داوطلبان آزمون بورد تخصصی است. 

دکتر سیدعلی دهقان منشادی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نظارت بر تولید این اثر را بر عهده داشته است. دکتر فرشته غیاثوند،‌ دکتر زینب یاسین و دکتر عالیه پوردست دستیاران تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گردآورندگان این اثر هستند. 

نخستین چاپ کتاب «مجموعه‌ پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی 60ُ مین آزمون بورد تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری» با شمارگان یک‌هزار نسخه‌ در 80 صفحه، به بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها