جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۳
مروری بر کتاب"بازی اعداد: هرچیزی درباره فوتبال می‌دانید اشتباه است"

در کتاب«بازی اعداد: هر چیزی درباره فوتبال می دانید اشتباه است» دو استاد دانشگاه و ورزشی نویس این مسئله را ارزیابی کرده‌اندکه آیا ایده‌ها و رکوردهای قابل تعیین در ورزش وجود دارد یا اینکه زائیده تخیل شاعرانه افراد است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دو استاد دانشگاه به نامهای «کریس اندرسون» و «دیوید سالی» کتابی با عنوان بازی اعداد /The Numbers Game: Why Everything You Know About Soccer Is Wrong’ نوشته‌اند که محور اصلی آن بررسی و تحلیل مسائل ورزشی و نگاه فلسفی به مقوله ورزش است.

آنها با استفاده از داده‌ها و اطلاعات ورزشی این مسئله را ارزیابی کرده‌اندکه آیا ایده‌ها و رکوردهای قابل تعیین در ورزش وجود دارد یا اینکه زائیده تخیل شاعرانه افراد است. آنها اعتقاد دارند علم تجزیه و تحلیل مسائل در قالب و ساختار جامعه به خصوص ورزش نفوذ کرده است و می توان به صورت اعداد آنها را بررسی کرد.

اندرسون مربی سابق فوتبال قبل از این با باشگاههای بسیاری ارتباط داشت و به آنها مشاوره می‌داد. در 17 سالگی او در پست دروازه‌بانی برای یک تیم فوتبال آلمانی بازی می‌کرد ولی به جای فوتبال، تحصیلات دانشگاهی را انتخاب کرد.

«دیوید سالی» نیز در ورزش بیس‌بال سابقه دارد و به عنوان مشاور در کشورهای مختلف در باشگاه‌های فوتبال فعالیت کرده است. آنها خوب می‌دانند چگونه در مقابل حریفان به تیم‌های خود مشاوره دهند و آنها را از نظر روانی آماده کنند.

این کتاب با مقدمه یک کارشناس آمار، به نام «بیل جیمز» شروع می‌شود. وی می‌نویسد در ورزش چیزی که حقیقت است بیشتر از اعتقاد شما قدرتمند است چون این واقعیت و حقیقت است که به شما امتیاز می‌دهد.

جیمز از سال 1977 شروع به انتشار اطلاعات آماری درباره تیم‌های ورزشی کرده است که امروزه به طور گسترده‌ای توسط تیم های ورزشی استفاده می‌شود و در حقیقت او را پدرخوانده این رشته باید نامید. او در سال 2003 به عنوان مشاور تیم بوستون ردساکس انتخاب شد و از زمان تا کنون 11 سال است که تحت اصول فلسفی جیمز سه قهرمانی برای تیمی کسب می‌شود که 86 سال به هیچ مقامی دست نیافته بود.

در سراسر کتاب این دو استاد دانشگاه با استفاده از داده‌های آماری حقایق شگفت‌انگیزی درباره اعداد و رابطه آنها با ورزش ارائه می‌کنند. آنها ثابت می‌کنند که فوتبال بیشتر از فکر افراد روی شانس تکیه می‌کند. این استادان در کتاب خود یک سری سوالات درباره فوتبال مطرح می‌کنند که در نوع جالب توجه است.

آنها می‌پرسند به نظرتان چرا به بازیکنان خط حمله و گلزن بیشتر از مدافعان پول پرداخت می‌شود. چرا یک تیم فوتبال باید مثل یک سفینه فضایی ساخته شود. تاثیر مستقیم یک مربی در یک تیم فوتبال چه می‌تواند باشد. بسیاری از ما در دبستان و دبیرستان از درس ریاضی فراری بودیم و نویسندگان کتاب برای جذب مخاطبان بیشتر سعی کرده‌اند با ترسیم یک دوجین شکل گرافیکی توضیح دهند که هدف از بیان اعداد چیست و آنها چه می‌خواهند بگویند.

در پایان کتاب آنها 10 پیش‌بینی و پیش‌گویی مطرح کرده‌اند که چگونه علم تجزیه و تحلیل و به طور کلی اعداد می‌تواند موجب پیشرفت فوتبال شود و اینکه این ورزش در آینده با ریاضی و اعداد اداره خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها