چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
روایت سه جوان کوبایی در «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود»

«تاريخ ما هنوز دارد نوشته مي‌شود» عنوان كتابي است از روايت سه جوان كوبايي- چيني‌تبار كه در عمليات مختلف انقلابي شركت كرده‌ و در طي اين مبارزات، مسیر را به روي انقلاب سوسياليستي در قاره آمريكا هموار کردند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين كتاب، روايت زندگي سه جوان كوبايي-چيني‌تبار را مي‌خوانيم كه از سه خاستگاه مختلف به انقلاب كوبا پيوستند و آن‌ها پس از پيروزي انقلاب كوبا در سال 1959، به مدتي بيش از 50 سال، از كوبا تا آنگولا در آفريقا و از نيكاراگوئه تا ونزوئلا، در عمليات انقلابي شركت كردند. طي اين مبارزات، هر سه آن‌ها ژنرال مسلح انقلابي كوبا شدند. آن‌ها در اين كتاب از مهاجرت تاريخي چيني‌ها به كوبا سخن مي‌گويند و از نيروهاي اجتماعي و سياسي‌ كه ملت كوبا را پديد آوردند.

به گفته ناشر اين كتاب (نشر طلايه پرسو): «آرماندو چوي، گوستاوو چويي، مويزس سيوونگ، {سه جوان كوبايي- چيني} هر سه در ماموريت‌هاي بين‌المللي و از جمله ماموريت نظامي در آنگولا بين سال‌هاي 1975 تا 1988 خدمت كردند و هر يك از اين سه ژنرال طي اين سال‌ها در زمان‌هاي مختلف جزو داوطلبان كوبايي در آنگولا بودند. طي آن 13 سال، كوبا به درخواست كمك دولت آنگولا، كه تازه داشت استقلال خود را از سلطه پرتغال به دست مي‌آورد، جواب مثبت داد. هدف از حضور داوطلبان كوبايي در آنگولا، شكست نيروهاي مسلح رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي بود. رژيم آپارتايد از حمايت امپريالست‌ها برخوردار بود و به آنگولا حمله كرده بود تا جلو كسب استقلالش را بگيرد. بالاخره در ماه مارس 1988 نيروهاي نظامي آفريقاي جنوبي در جنگ مشهور كوئيتو كواناواله به دست نيروهاي كوبايي و آفريقايي شكست سختي را متحمل شدند.»

اين كتاب در سه بخش با عناوين «تفاوت در انقلاب سوسياليستي است؛ چيني‌ها در كوبا»، «تقويت انقلاب»، «دوران ويژه و فراتر از آن» و يك ضميمه با عنوان «كوئيتو كواناواله: يك پيروزي براي كل آفريقا» تشكيل شده است.

در مقدمه اين كتاب كه به قلم «ماري-آليس واترز»، (مدير انتشارات پاث فايندر و سردبير مجله ماركسيستي «نيواينترنشنال») نوشته شده است، مي‌خوانيم: «تاريخ ما هنوز دارد نوشته مي‌شود»، فصل ديگري به وقايع‌نگار انقلاب كوبا مي‌افزايد. وقايع‌نگاري كه حاصل بازگويي رويدادها از زبان كساني است كه در خط اول آن نبرد سياسي ايستاده بودند و اكنون نيز بعد از گذشت 50 سال هنوز هم در خط اول ايستاده‌اند. آرماندو چوي، گوستاوو چويي و مويز سيوونگ، سه شورشي جوان از تبار چيني- كوبايي، رزمندگان مبارزه زيرزميني و جنگ انقلابي سال‌هاي 1956-1958 شدند. جنگي كه فولجنسيو باتيستا، ديكتاتور مورد حمايت ايالات متحده را سرنگون كرد و در را به روي انقلاب سوسياليستي در قاره آمريكا گشود... روايت آن‌ها نيروهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي‌اي را بازگو مي‌كند كه ملت كوبا را به وجود آوردند و هنوز هم بر عصر ما تاثيرگذارند.» 

وي ادامه مي‌دهد: «قاچاق پرمنفعت ده‌ها و ده‌ها هزار دهقان چيني، ‌انتقال اجباري و حمله‌شان به كوبا با كشتي- مرگ‌ها و اجير كردنشان در مزارع نيشكر، همه و همه به طور مبسوط در اينجا مطرح شده‌اند. قاچاق آن‌ها به كوبا، مكمل برده‌هاي آفريقايي بود كه تعدادشان داشت افت مي‌كرد. اين روايت، مهم‌تر از همه، شرح مقاومت مهاجران چيني است و ثبت سابقه نبردشان در جنگ‌هاي استقلال‌طلبانه 1868-1898 كوبا عليه اسپانيا كه در خارج از كوبا ناشناخته مانده است.» 

«تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود» كه همزمان به زبان‌هاي انگليسي و اسپانيايي منتشر شد، ظرف مدتي در حدود چهار سال گردآوري و تدوين شده است. اين كتاب ماحصل چند مصاحبه است كه برخي دسته‌جمعي و برخي هم انفرادي در فوريه 2002 و 2004 صورت گرفت و در فوريه و اوت 2005 كامل شد. 

در ضميمه اين كتاب، خلاصه سخنراني رييس جمهور كوبا، «فيدل كاسترو» در دسامبر 1988 و سخنراني «نلسون ماندلا» و «كاسترو» در ماتانزاي كوبا در ژوييه 1991، تجديد چاپ شده است. بدين ترتيب، اهميت پيروزي نيروهاي كوبايي- آنگولايي بر ارتش آپارتايد آفريقاي جنوبي در مارس 1988، در نبرد كوئيتو كوناوال، با گيرايي تمام در اين كتاب عرضه شده است.

در بخشي از اين كتاب، در سخنراني «نلسون ماندلا» مي‌خوانيم: «مردم كوبا جاي خاصي در قلب مردم آفريقا دارند. انترناسيوناليست‌هاي كوبايي به اصول و ايثارگري بي‌همتا بوده‌اند. انقلاب كوبا از اوان تولدش الهام‌بخش همه آزادي‌خواهان جهان بوده است و از خود گذشتگي‌هاي مردم كوبا براي حفظ استقلال و حاكمييت خود در مقابل تبليغات امپرياليست‌ها مورد تقدير ما است. ... ما از دست‌آوردهاي انقلاب كوبا در حوزه رفاه اجتماعي تقدير مي‌كنيم.»

چاپ نخست كتاب «تاريخ ما هنوز دارد نوشته مي‌شود: روايت سه ژنرال چيني كوبايي در انقلاب كوبا» نوشته آرماندو چوي، گوستاو چوويي، مويزس سيوونگ با ترجمه ناصر يكتا ، در 289 صفحه، شمارگان يك‌هزار نسخه و بهاي 13 هزار تومان از سوي انتشارات طلايه پرسو چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها