جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
طرح توزیع کتاب رایگان میان کودکان کم بضاعت

در هفته ملی کتاب در انگلیس به 2 هزار کودک کم بضاعت، کتاب هدیه داده می شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، در انگلیس طرحی برای توزیع کتاب رایگان میان مردم به ویژه کودکان کم‌ بضاعت به اجرا گذاشته می‌شود.

در این طرح که به مناسبت هفته کتاب ملی اجرا می‌شود، به بیش از دو هزار کودکی که برای دریافت غذا به اغذیه فروشی‌ها مراجعه می‌کنند، کتاب اهدا می‌شود.

این طرح نشان‌دهنده درک فزاینده‌ای است که نسبت به قدرت کتاب در جهت تعالی روح انسان ایجاد شده است. در همین راستا بسیاری مؤسسات خیریه کتاب در سطح جهانی نیز اقدام به افزایش بودجه برای کتاب و توزیع آن در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها کرده‌اند. یک مدیر مدرسه در فلوریدا در برنامه‌های تابستانی مدرسه خود، بر کتاب‌خوانی تمرکز کرده و آن را در اولویت قرار داده است.

به گفته الیزابت میتون، یکی از مدیران اجرایی این طرح، اهدای کتاب رایگان به خانواده‌هایی که از لحاظ مالی در تنگنا هستند، ابتکاری مثبت و سازنده است.

اخیراً متخصصان کودکان در کلورادو اقدام به توزیع کتاب به بیماران خود به عنوان بخشی از چک آپ و درمان آن‌ها کرده‌اند. در این طرح به والدین کودک اطلاعات اولیه درباره اهمیت کتاب و برنامه خوانش خانوادگی روزانه داده می‌شود.

موضوع دسترسی بیشتر و آسانتر به کتاب، بحث جدیدی نیست و پیش از این نیز کتابخانه‌ها طرح‌هایی برای ارائه کتاب در سرتاسر جامعه داشته‌اند. اما برنامه‌های توزیع کتاب در جامعه نه تنها به افزایش سطح سواد عمومی کمک می‌کند و لذت بردن از کتاب‌خوانی را به مردم می‌آموزد، بلکه آن‌ها را تبدیل به صاحبان کتابخانه‌های شخصی می‌کند.

هدف از تمرکز بر مالکیت یک کتاب و داشتن کتابخانه، فقط ارتقای سطح مطالعه نیست، بلکه منظور درک این موضوع است که کتاب‌ها چه قدرت و تأثیری در زندگی ما دارند. در واقع نوعی رابطه مستقیم میان داشتن کتاب و لذت بردن از مطالعه و احساس ارزشمند بودن وجود دارد. حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی از طرح‌های کتاب‌خوانی مؤید نقش پررنگ کتاب در زندگی مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها