دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کتابی برای عاشقان فوتبال و جام جهانی

عنوان کتاب مونتاگو از بازی استرالیا در مقابل کشور ساموا در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره ژاپن الهام گرفته شده است که استرالیا در بازی پلی آف موفق شد 31 گل به این تیم بزند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ایندیپندنت، وقتی از مردم درباره شانس اول شدن انگلیس در جام جهانی بپرسید کمتر جواب مثبتی دریافت می‌کنید.

انگلیس از سال 1990 تا کنون به نزدیکی‌های فینال جام جهانی هم نرسیده است. انگلیس از سال 1950 تا کنون تنها در سه فینال این جام حضور داشته است که آمار ضعیفی برای این کشور محسوب می‌شود.

برای بعضی ها رسیدن به این جام خیالی، تهی و واهی است. برای بعضی دیگر حتی رسیدن به جمع یک هشتم تیم‌های شرکت کننده در جام نیز بعضی اوقات خیال محسوب می‌شود.

برای جیمز مونتاگو نویسنده کتابهای فوتبالی که مشهورترین آنها با عنوان «وقتی جمعه فرامی رسد: فوتبال در منطقه جنگی» منتشر شده، فکر کردن درباره کشورهایی که در خاورمیانه با مشکلات زیادی روبرو هستند مثل مسی، رونی و نیمار فکر کردن به جام جهانی چندان راحت نیست.

وی در کتاب جدیدش با عنوان «سی و یک صفر» مایلها دورتر از جام جهانی در 300 صفحه داستان کشورهایی را می‌گوید برای رسیدن به این جام همه کار می‌کنند. مقامات کوزوو برای عضویت در فیفا همه تلاش خود را می‌کنند، در رواندا و هائیتی زلزله زده و اریتره محروم، فوتبال نقش مهمی در جامعه ایفا می کند.

در فلسطین برای روبرو شدن با حریفان در کرانه باختری امکانات لازم تدارک دیده می‌شود. عنوان کتاب مونتاگو از بازی استرالیا در مقابل کشور ساموا در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره ژاپن الهام گرفته شده که استرالیا در بازی پلی آف موفق شد 31 گل به این تیم بزند. البته بعد از این مسابقه استرالیا به جمع تیم های آسیایی پیوست.

البته تیم ساموا در 10 سال گذشته یک مرتبه در مقابل تونگا پیروز شده است. در کتاب تاریخچه معاصر فوتبال این نویسنده مکان‌های دیگر نیز قید شده است که می توان به کشورهای هائیتی، ایسلند، اردن، مصر بعد از انقلاب اشاره کرد که نتوانستند به جام برزیل راه یابند.

نویسنده در این کتاب سعی کرده تاریخچه‌ و تصویری از فوتبال اغلب کشورهای جهان ارائه کند و در مصاحبه با بازیکنان و مربیان نمای کلی از این ورزش در سراسر جهان را ارائه کند. در کتاب مونتاگو هیچ نشانی از قهرمانان و ستاره‌های فوتبال دیده نمی‌شود و هرچند از آنها یاد شده است ولی بیشتر سعی شده تا درباره خود این ورزش صحبت شود و اینکه تا چه اندازه در کشورهای مختلف تاثیرگذار است.

پیروزی مونتاگو در این کتاب ساخت پل ادبی بین تمام کشورهای راه یافته و نیافته به جام جهانی فوتبال است و برای انجام این مهم تمام جزئیات لازم را ذکر کرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها