یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۹
بازنشر كتاب‌هايي كه مي‌خواهند مجسمه بي‌قواره هایدگر را بشكنند

چهارمین چاپ «هستی و زمان» و هفتمین چاپ «معنای تفکر چیست» از جمله آثار مشهور هایدگر به ترتیب با ترجمه عبدالکریم رشیدیان و فرهاد سلمانیان منتشر شدند. «هستی و زمان» مشهورترین کتاب فلسفی هایدگر است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ انتشار ترجمه آثار مارتین هایدگر، فیلسوف شهیر قرن بیستم در دهه اخیر شتاب بیشتری گرفته است. اخیرا نیز دو کتاب مشهور این اندیشمند یعنی «هستی و زمان» و «معنای تفکر چیست؟» تجدید چاپ شده‌اند. 

هستی و زمان
چهارمین انتشار ترجمه عبدالکریم رشیدیان از «هستی و زمان» در ماه گذشته (اردیبهشت 1393) منتشر شد. 

«هستی و زمان» مشهورترین اثر مارتین هایدگر (Martin Heidegger) و مهم‌ترین کتاب فلسفی قرن بیستم است. این کتاب بر عموم فلاسفه و اندیشمندان قرن بیستم از جمله: هانس گئورگ گادامر، ژاک دریدا، موریس مرلوپونتی، ژان پل سارتر و میشل فوکو تاثیر بسیاری داشته است. 

ترجمه عبدالکریم رشیدیان از این کتاب برای نخستین بار در سال 1389 در دسترس مخاطبان قرار گرفت. ترجمه سیاوش جمادی از این کتاب در سال 1386 روانه کتابفروشی‌ها شده بود. رشیدیان در پیشگفتار خود، به ترجمه جمادی اشاره کرده و از آن با عنوان یکی از متن‌هایي نام می‌برد که ترجمه خود را بر پایه آن‌ها به سرانجام رسانده است. 

کتاب دو بخش کلی با عناوین «تفسیر دازاین بر پایه زمان‌مندی و تبیین زمان به مثابه افق استعلایی پرسش از هستی» و «دازاین و زمان‌مندی» است. کتاب شامل یک مقدمه‌ در دو فصل با عناوین «ضرورت، ساخت و تقدم پرسش هستی» و «وظیفه دوگانه در پردازش پرسش هستی، روش پژوهش و طرح کلی آن» است. 

ترجمه محمود نوالی از این کتاب نیز از سوی انتشارات دانشگاه تبریز در سال 1391 منتشر شد.

چاپ تازه «هستی و زمان» به ترجمه عبدالكريم رشيديان با شمارگان هزار و 500 نسخه در 680 صفحه به بهای 32 هزار تومان از سوی نشر نی به بازار نشر آمده است. 

«متن‌هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم» لارنس کهون، « تاملات دکارتی: مقدمه‌ای بر پدیده‌شناسی» ادموند هوسرل، «نقد قوه حکم» ایمانوئل کانت، «ترس و لرز» سورن کی‌يرکگور و «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری» ماکس وبر، نام شماری از ترجمه‌های منتشر‌شده رشیدیان است.

«معنای تفکر چیست؟»
 
هفتمین انتشار کتاب «معنای تفکر چیست؟» اثر مارتين هایدگر با ترجمه فرهاد سلمانیان نیز در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

اين كتاب حاوی درسگفتارهای ‌هايدگر در نيمسال زمستانی 52-1951 و ترم تابستانی 1952 است. هایدگر در این کتاب درباره‌ آسيب‌شناسی تفكر، يادآوری ساحت وجودی انسان و كيفيت تفكر در زندگی امروز و در زمانه‌ حاضر بحث می‌کند. 

هایدگر در این کتاب اشاره می‌کند که انسان امروزی بيش از هرچيز به تصور سطحی از امور اكتفا کرده و به معنای واقعی كلمه «فكر» نمی‌كند. از نظر او با استفاده از برخی سخنان نيچه می‌توان گفت كه اراده‌ انسان، خواهان جاودانگي خويش است و اين امر در عصر مدرن به اين شكل خود را می‌نماياند كه انسان به واسطه‌ آن، قصد حفظ هر چه بيش‌تر خود و اعمال نيروی خويش را دارد. 


سلمانیان در بخشی از مقدمه خود بر این ترجمه نوشته است: «مجسمه بی‌قواره‌ای که از مارتین هایدگر در موزه‌های فکری ایران ساخته شده است، تنها با ترجمه کامل و دقیق آثار او خواهد شکست. ما افتتاح ساخت این مجسمه را بدون شک مدیون برخی درسگفتارهای احمد فردید و دیگران هستیم. همچنین در سایه برخی تفسیرهای ایرانی‌ـ‌شرقی رایج از تفکر اوست که ما هرچه بیشتر به ریشه شکل‌گیری سوءفهم‌های موجود درباره او پی می‌بریم.» 

این نوبت از انتشار «معنای تفکر چیست؟» با شمارگان هزار و 200 نسخه در 116 صفحه به بهای 6 هزار و 900 تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است. 

نشر مرکز نخستین چاپ این کتاب را در سال 1385 با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای هزار و 800 تومان منتشر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها