چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
جایزه 25هزار دلاری پن/ بل‌وتر به کتاب "و غرب،غرب است" / فینالیستهای پن/رابرت بینگهام

چیلدرس در این رمان به مشکلات جامعه آمریکایی پرداخته است که در مراسم دریافت جایزه در نیویورک گفت: باید پذیرفت که غرب ما غربی است و هنوز با وجود بحران اقتصادی سیاست جنگ علیه ترویسم ادامه دارد ...

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از واشنگتن پست، جایزه ادبی «پن/بل‌وتر» که هر دو سال یک مرتبه به نویسنده کتابهای اجتماعی اعطاء می‌شود به رمان منتشر نشده «و غرب، غرب است: عدالت اجتماعی و تاثیر فرهنگ و سیاست در روابط انسانی» نوشته «رون چیلدرس» اهل واشنگتن رسید.

وی به خاطر رمان منتشر نشده اش به نام «و غرب، غرب است: عدالت اجتماعی و تاثیر فرهنگ و سیاست در روابط انسانی» با موضوع مشکلات جامعه امریکایی، این جایزه را کسب کرده است.

چیلدرس در مراسم دریافت جایزه در نیویورک گفت: باید پذیرفت که غرب ما، غربی است که با وجود بحران اقتصادی،سیاست جنگ علیه تروریسم را ادامه می‌دهد و برنامه ریزان وال‌استریت از راه اندازی جنگ در خارج از این کشور منفعت می‌برند.

چیلدرس که اولین نویسنده اهل واشنگتن است که موفق به دریافت این جایزه شده پیش از این رمانهای بسیاری نیز نوشته که هیچ کدام آنها منتشر نشده است.

در این رمان وی از حوادث سالهای اخیر الهام گرفته و اعتقاد دارد وقتی هواپیماهای بدون سرنشین، انسانهای آن سوی کره زمین را هدف قرار می‌دهند این طرف دنیا آدمهایی هستند که با همین جنگ افروزی‌ها به ثروت میلیاردی می‌رسند.

وی می گوید: در دوران ریاست جمهوری اوباما به حد اشباع از این خبرها شنیدیم و وقتی قرار است جنگی باشد مطمئن باشید که یک سری بانکدار از آن سود خواهند برد.

این جایزه توسط باربارا کینگ سولور در سال 2000 میلادی تاسیس شده و هدف آن تقدیر از رمانهای اجتماعی و مشکلات مربوط به آن است.

وی با انتشار ایمیلی نوشت: آمریکایی ها همیشه به رمانهای اجتماعی با نگاه شک و تردید نگاه می‌کنند و به آن فوبیا دارند. این نوع رمانها در جامعه آمریکایی همیشه با چالش‌های بسیاری روبرو بوده و باید قبول کرد جامعه هنوز آنها را اثر ادبی به حساب نمی‌آورد.

وی افزود: داستان خوب داستان خوب است و موضوع زیاد اهمیت ندارد. هنرمندان در هر رشته‌ای به غریزه خود تکیه می‌کنند و هنرمند خوب هنرمندی است که به غریزه خود اعتماد داشته باشد. قرار است رمان چیلدرس در پائیز 2015 منتشر شود. 

فینالیستهای جایزه پن/رابرت بینگهام
در بخش داستانی نیز فینالیستهای جایزه پن/ رابرت بینگهام که جایزه ای 25 هزار دلاری است مشخص شدند. آنتونی مارا با کتاب«صور فلکی پدیده‌های حیات» و سعید سیرافی زاده با کتاب«برخورد مختصر با دشمن»، ایان استنسل با کتاب«همه ایرلندی» ، شان وستال با کتاب «آیداهوی از یاد رفته» و هانیا یاناگیهارا با کتاب«مردم در درختها»به مرحله فینال 2014 راه یافتند.


فینالیستهای جایزه 10 هزار دلاری پن/دیامونشتن- اشپیلووگل
فینالیستهای جایزه 10 هزار دلاری پن/دیامونشتن- اشپیلووگل که هنر مقاله نویسی است نیز اعلام شد. «41 اشتباه در شروع» نوشته جانت مالکوم ، «کاوش دیابت با جغدها» نوشته دیوید سداریس، ربکا سولنیت با کتاب «نزدیک دور» و جیمز ولکات با کتاب «انتقاد جمعی» فینالیستهای این جایزه 10 هزار دلاری هستند.

گفتنی است برندگان نهایی جوایز پن در 30 جولای اعلام خواهد شد و مراسم رسمی اهدای جوایز نیز 29 سپتامبر برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها