پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
هفتمین جلد از مجموعه كتاب‌های طنز از راه رسید

هفتمین شماره از «کتاب طنز» از تولیدات دفتر طنز حوزه هنری، به اهتمام سید عبد‌الجواد موسوی گردآوری و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه هفت جلدی «کتاب طنز» که تاکنون توسط این ناشر روانه بازار کتاب شده است، شامل مقالات و یادداشت هایی درباره گونه‌ها و انواع مختلف طنز بوده که در هفتمین مجلد این مجموعه نیز مقالات برخی پژوهشگران طنز کشور به کوشش سید عبدالجواد موسوی شاعر و روزنامه نگار طنزپرداز جمع آوری شده است.

در بخش اول کتاب ترجمه ای از حمیرا رحمانی با موضوع خنده و فواید آن آورده شده است و در آن به موضوعاتی از جمله فواید خنده، تاثیرات ضد افسردگی آن و همچنین یوگای خنده اشاره شده است. در ادامه مهدی فرج الهی در مقاله ای به معرفی كاریكلماتور و آثار، زندگی و شخصیت هنری زنده یاد پرویز شاپور می پردازد.

سید مسعود رضوی در شماره جدید کتاب طنز، طی مقاله ای با عنوان «آیات شیطانی» به نکاتی درباره برخی آثار جمال خوانساری چون «عقاید النسا» و «کلثوم ننه»  پرداخته و محمد باقر انصاری نیز شکل شناسی خنده در طنز نوشته های منوچهر احترامی را مورد بررسی قرار داده است.

عبد‌الجواد موسوی نیز در مقاله ای برخی طنز نوشته های سرآمدان شعر فارسی همچون سعدی شیرازی، حكیم سنایی، مولانا جلاالدین محمد بلخی، ابوالقاسم فردوسی، حكیم انوری، سوزنی سمرقندی،عمر خیام نیشابوری و عبید زاكانی را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین محمدعلی علومی در مطلبی با عنوان
"هزار و یك شب، هزار و یك طنز" با تشریح طنز در داستان های هزار و یك شب، خلاصه ای از داستان "حكایت خلیفه صیاد" را برای نمونه آورده است. از دیگر مطالب خواندنی این شماره، مطلبی از مسیح طالبیان و همچنین مقاله ای با عنوان "شناسنامه خر" است، كه در آن حسین متقی گزیده ای از خرنامه ها را به روایت دستنویس های كهن به نگارش در آورده است؛ این کتاب با مقاله ای از سید اکبری میرجعفری با نگاهی به کتاب لبخندی سعدی اثر اسماعیل امینی به پایان رسیده است.

كتاب طنز (7) با طرح جلدی از ابراهیم كاشانی در دو هزار و 500 نسخه و به قیمت هفت هزار و 900 تومان توسط انتشارات سوره مهر وارد بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها