سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
آشنایی با عوارض داروهای شیمیایی در «طب استعماری»

کتاب «طب استعماری؛ عوارض تغذیه ناسالم و دارو‌های شیمیایی» گوشه‌هایی از عوارض داروهای شیمیایی را با توجه به ابعاد همسازی‌ها و چالش‌های طب مدرن و طب سنتی به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «طب استعماری؛ عوارض تغذیه ناسالم و دارو‌های شیمیایی» نوشته دکتر محمد دریایی، متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، در 22 فصل، از سوی انتشارات سفیر اردهال به بازار نشر عرضه شده است.

«بازنگری در طب استعماری»، «علل افزایش تعداد بیماری‌ها در اجتماعات بشری»، «داروهای شیمیایی و سودهای کلان صنایع داروسازی»، «انحراف دانش طب از مسیر اصلی»، «داروی گیاهی یا داروی شیمیایی»، «امتیازات و دلایلی برتری طب اسلامی و سنتی» و «جلوه‌هایی از درمان‌های طبیعی در طب سنتی و گیاهان دارویی» عناوین برخی از 22 فصل‌ کتاب حاضر را شامل می‌شوند.  

از برجسته‌ترین فصل‌های این اثر می‌توان به فصل‌های سوم «اثرات جانبی و بیماریزای دارو‌های شیمیایی»، یازدهم «فاجعه‌ای مدرن به‌نام بیما‌ری‌‌های عصبی»، دوازدهم «تغذیه درمانی بهترین گزینه برای درمان بیماری‌ها» و  پانزدهم «پس چه باید کرد؟» اشاره کرد.   

ابتلا به بیماری با نسخه‌ پزشکان مدرن
«اثرات جانبی و بیماریزای دارو‌های شیمیایی» عنوان فصل سوم کتاب است. مولف در این فصل در یک مقدمه کوتاه آورده است که بسیاری از پزشکان طب جدید (خارجی و داخلی) معتقدند که بیماری‌هایی هستند که با نسخه پزشک طب جدید به وجود می‌آیند، یعنی پزشک ‌داروهای شیمیایی را برای بیماری تجویز می‌کند که دارای اثرات جانبی و بیماری‌زایی است. 

نویسنده در این فصل به ارایه آماری از مرگ و میر ناشی از عوارض استفاده از دارو‌های شیمیایی پرداخته است. بر این اساس، سالیانه از هر 228 بیمار یک نفر به علت مصرف دارو جان ‌می‌سپارد. در بیمار‌ستان‌ها فقط در اثر مصرف دارو‌ها سالیانه در حدود 60 تا 140 هزار نفر به کام مرگ می‌روند و سه میلیون و 500 هزار نفر نیز به‌گونه وخیمی دچار بیماری می‌شوند. جریان عوارض دارو‌های شیمیایی موجب شد سازمان بهداشت جهانی، در فوریه سال 1968 یک موسسه بین‌المللی تاسیس کند که هدف آن جمع‌آوری مدارک مربوط به اثرات نامطلوب دارو‌ها است.

دریایی در مقام مولف، در اشاره‌ای کوتاه یعنی دلایل تاریخی چگونگی حذف طب سنتی ایران و جایگزینی دارو‌های شیمیایی به جای درمان‌های طبیعی به دست یک کیمیاگر فرصت‌طلب به نام «پاراسلسوس» مخاطب را به کتاب «طب شیعه میراث گران‌بهای اسلام» ارجاع و بحث را با سرفصلی با عنوان گزارش‌های تکان‌دهنده در باره عوارض دارو‌ها ادامه می‌دهد. 

در ادامه این فصل مولف آورده است: «به علت عوارض زیاد دارو‌های شیمیایی و ناتوانی این دارو‌ها در درمان قطعی بسیاری از بیما‌ری‌ها به‌ویژه بیما‌ری‌های مزمن، مردم جهان روز به روز نسبت به طب رایج بد‌بین‌‌تر شده و به ‌سوی طب سنتی و در‌مان‌های طبیعی روی می‌آورند و این واقعیتی است که در مجلد سازمان جهانی بهداشت مورخه ژییه 1978 به آن اعتراف شده است.»

مولف در فصل سوم کتاب به این موضوع نیز اشاره کرده که جمهوری اسلامی ایران در زمینه عوارض دارو‌های شیمیایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هشدار‌هایی در قالب برگزاری همایش‌هایی در این حوزه اعلام کرده است. از سال 1377 مسئولان ارشد وزارت بهداشت، به منظور کاهش عوارض و شناخت مشکلات بخش دارویی کشور، مرکز شناسایی عوارض دارو‌ها را در وزارت بهداشت ساماندهی نمودند. این مجموعه هم ‌‌اکنون عضو سازمان جهانی بهداشت است و توانسته فعالانه در عرصه درمان کشور نقش ایفا کند. 

فاجعه دنیای مدرن
«فاجعه‌ای مدرن به‌نام بیما‌ری‌‌های عصبی» عنوان یازدهمین فصل این اثر علمی است. دریایی در فصل یازدهم کتاب برای بحث نخست، موضوع «بیما‌ری‌های روان و اعصاب محصول کمپانی‌های دارویی» را انتخاب کرده است.

مولف در این فصل نیز در یک مقدمه اشاره کرده: «از نیم قرن پیش تا‌کنون، برخی لابراتوار‌های داروسازی جهان دارو‌هایی ساخته‌اند که به حق باید گفت که جان میلیون‌ها نفر را از مرگ حتمی نجات داده است. ما این دارو‌ها را گرامی‌ می‌داریم و بر کاشفان و سازندگان آن‌ها درود می‌فرستیم. اما تعداد این دارو‌ها هرگز از عدد انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کند و دارو‌‌های دیگری که تعداد آن‌ها 80 تا 90 قلم بیشتر نیست، تاکنون از طرف گروه محققان دارو‌سازی برای درمان بیما‌ری‌ها ساخته شده است، گرچه همه آن‌ها دارای عوارض جانبی و سمیت هستند.»

اعلام خطر روانپزشکان در مورد قرص‌های خواب‌آور
نویسنده کتاب در ادامه این فصل می‌نویسد: «نخستین گزارش مهم روزنامه جامعه پزشکی آمریکا، ‌در فوریه سال 1957 با عنوان «خطرات قرص‌های خواب‌‌آور و مخدر در معالجه پریشانی‌ها» انتشار یافت. «روانپزشکان دانشگاه «اورگون» 8200 نفر از بیمارانی که وضع جسمی آن‌ها خوب و استعداد دفاعی آن‌ها در حد میانگین بود و در عین حال،‌ از پریشان‌حالی شکایت داشتند، مورد مطالعه قرار دادند. از هفت‌هزار و 500 بیماری که با این قرص‌ها معالجه شده بودند، 374 نفر به نارا‌حتی‌های شدیدی که عکس‌العمل حساسیت‌های کبدی بود، مبتلا شده بودند. یک‌هزار و 700 نفر دیگر از آن‌ها رفتار و اخلاقشان به کلی عوض شده، حالت زشت و بدی به خود گرفته و 837 نفر دیگر، به‌طور کامل تغییر شخصیت داده، سخت و خشن شده بودند.» 

حیات طیبه در سایه تغذیه درمانی
فصل دوازدهم این اثر با عنوان «تغذیه درمانی بهترین گزینه برای درمان بیماری‌ها» به موضوع «حیات طیبه در پرتو غذای سالم» پرداخته است. مولف در این‌باره اشاره کرده که در حوزه مسایل تغذیه و بهداشت،‌ بشر امروز گرفتار حصار‌ها و زندان‌ها و قید و بند‌های بی‌شماری است. نخستین حصار‌ها،‌ حصار هوی و هوس در عرصه شکم است؛ این‌که بشر هر چه دید، بخورد و بیاشامد و بی‌‌اندیشه در عواقب کار، آن‌را به انبان شکم تحویل دهد، عوارضی دارد که منجر به مصرف دارو‌های شیمیایی شده و خود عوارضی مضاعف را به‌وجود می‌آورد.» 

نویسنده در ادامه فصل با اشاره به ضرب‌المثل «غذای تو، دوای تو؛ دوای تو، غذای تو است» آورده که بر براساس موازین طب اسلامی، بیمار نباید به محض بروز علایم بیماری،‌ اقدام به مصرف دارو کند و از آنجایی که هر دارویی حتی در صورت مصرف صحیح، مضراتی را همراه دارد، تنها در صورت غلبه بیماری، مجاز به مصرف آن است. به گفته حضرت علی (ع) «مسلمان معالجه نمی‌کند تا بیما‌ریش بر سلامتی‌اش غلبه کند.» 

پاسخ به یک پرسش
دریایی در مقام نویسنده این کتاب، در فصل پانزدهم با عنوان «پس چه باید کرد؟» با سرفصل وظایف و تکالیف ما، آورده است که حضرت امام خمینی (ره) در کتاب «کشف‌‌الاسرار» ضمن بیان برخی حقایق تاریخی به ناتوانی طب رایج اشاره و ناخرسندی خود را از برچیده شدن طب بو‌علی و حاکمیت طب رایج بیان فرمود‌ه‌اند. 

این سخنان به روشنی وظیفه و تکلیف ما را مشخص کرده است: «در کشوری که دانشگاهی مانند جندی شاپور داشته که تحصیل کرده‌های آن پزشک پادشاهان بودند، کار به جایی رسید که پزشکانش یا از یهود‌ی‌ها شدند و یا از کسانی که پیش خود، تحفه حکیم مومنی را خوانده بودند.»

نویسنده همچنین در این فصل در مطلبی با عنوان «مبارزه با خود‌باختگی و شبیخون فرهنگی دشمن» نیز از سخنان حضرت امام خمینی (ره) استفاده کرده است. امام خمینی (ره) :«یکی از مصیبت‌های بزرگی که برای این ملت بار آوردند این‌که ملت را نسبت به خودشان هم بد‌بین کردند. اگر کسی الان هم مرضی پیدا کند، می‌گویند اینجا نمی‌شود معالجه کرد، بروید مثلا انگلستان یا پاریس، این یک مطلبی است که از دست آن‌ها برای ما پیدا شده است. یعنی ما خودمان را در مقابل آن‌ها باختیم.» 

نخستین چاپ کتاب «طب استعماری؛ عوارض تغذیه ناسالم و دارو‌های شیمیایی» با شمارگان 550 نسخه در 728 صفحه، به بهای 30 هزار تومان به همت انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها