یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
ایرانی‌ها در پنج‌ماهه نخست سال 2014 چند مقاله علمی در ISI ثبت کردند

گزارش تازه‌ترین آمار تولید علم ایران در جهان نشان می‌دهد که پژوهشگران ایران در پنج ماه نخست سال 2014، تعداد 9 هزار و 977 مقاله، در پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) ثبت و نمایه‌سازی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه استنادی جهان اسلام (isc)، جعفر مهراد، رئیس این پایگاه با بیان اینکه پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) یکی از معتبرترین موسسات علم‌سنجی دنیا است، گفت: اهمیت پایگاه استنادی (ISI) در این است که سیاست گزینش مجلات در این پایگاه به‌صورت سخت‌گیرانه است، به‌طوری‌که این پایگاه حدود 12 هزار مجله از بهترین مجلات دنیا را نمایه‌سازی می‌کند، در حالی‌که پایگاه علم‌سنجی اسکوپوس تنها 20 هزار مجله را نمایه‌سازی می‌کند.

وی افزود: پایگاه (ISI) در دو بخش علوم انسانی و اجتماعی و همچنین علوم فعالیت می‌کند که در بخش علوم انسانی و اجتماعی، بیش از دو هزار مجله و در بخش علوم حدود 10 هزار مجله نمایه می‌شود.

مهراد درباره نقش موثر ایران در بین تولید‌کنندگان علم جهان در پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) اظهار کرد: در سال 2013 میزان تولیدات علم ایران در این پایگاه استنادی، 29 هزار و 86 مقاله یعنی 1.4 درصد از کل تولید علم دنیا بوده است. در رده‌بندی این پایگاه، جایگاه کشور ترکیه، دو رتبه از ایران بالاتر است، به طوری‌که این کشور با تولید 33 هزار و 371 مقاله در رتبه 18 دنیا قرار دارد و ایران بیستم است.

رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام (isc) ادامه داد: به جز ایران و ترکیه از بین کشورهای اسلامی هیچ کشوری در بین 25 رتبه نخست تولید علم جهان در پایگاه (ISI) قرار نگرفته است.

وی گفت: رتبه نخست تولید علم جهان در پایگاه (ISI) با تولید 559 هزار و 753 مقاله در اختیار ایالت متحده آمریکا است که این کشور در تولید علم جهان 26.86 درصد سهم دارد و کشور چین با 284 هزار و 237 مقاله در رتبه دوم است.

مهراد افزود: کشورهای انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا در رتبه‌های ششم تا دهم این رده‌بندی قرار گرفته‌اند و کشور هندوستان از قاره آسیا با تولید 66 هزار و 490 مقاله در جایگاه یازدهم جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها