یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
بزرگداشتی برای نسخه‌شناس و مصحح ایرانی در سرای ایرانشناسی

رییس سرای ایرانشناسی از بزرگداشت زنده‌یاد دکتر اصغر مهدوی(مصحح و نسخه‌شناس زبده) در سالن اجتماعات کتابخانه خبر داد.

دکتر محسن جعفری مذهب، رییس سرای ایران‌شناسی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مراسم بزرگداشت دکتر اصغر مهدوی در دهمین سال درگذشت این مصحح نسخ خطی سه‌شنبه 27 خردادماه ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار می‌شود. 

وی در ادامه افزود: در این مراسم سید عبدالله انوار، تهران‌شناس و سندپژوه درباره شخصیت علمی دکتر مهدوی سخنرانی خواهد کرد. 

دکتر اصغر مهدوی فرزند حسین امین الضرب مهدوی بود. امین الضرب از بازرگانان متنفذ و از مروجین اصول مشروطیت بود. مهدوی دبیرستان خود را در دارلفنون سپری کرد و سپس وارد دانشسرای عالی شد. وی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در آن‌جا درجه دکتری اقتصاد را با پایان نامه (دیوان محاسبات ایرانی) کسب کرد. در سال 1327 به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس اقتصاد سیاسی پرداخت. 

او در طول مدت خدمت، ‏حقوق دانشگاهى خود را از زمان عضويت در دانشگاه به پيروى از برادر نامدارش (دكتر يحيى مهدوى) صرف چاپ مجموعه كتاب‌هايى‏كرد از قبيل ترجمه قديم فارسى از النهايه شيخ طوسى (شماره سوم در سه مجلد) به كوشش محمدتقى دانش‏پژوه و رجال برقى به‏كوشش جلال‌الدين محدث و تحقيق عباس اقبال در سرگذشت ميرزا تقى خان اميركبير و «مجموعه اسناد و مدارك چاپ نشده درباره‏ سيدجمال مشهور به افغانى» (شماره 2) كه با همکاری ایرج افشار گردآوری کرد.

دکتر اصغر مهدوی در 22 اردیبهشت 1383 در 89 سالگی درگذشت. 

علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند به بزرگراه شهیدحقانی، بعد از مترو حقانی، خروجی کتابخانه ملی مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها