سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
ملانصرالدین با 30 قصه دوباره به ملاقات بچه‌ها آمد

واحد کودک و نوجوان موسسه انتشارات ذکر چاپ دوم کتاب «30 قصه از بهترین قصه‌های ملانصرالدین» ترجمه مهروش طهوری را در قالب داستان‌های تصویری به دست کودکان رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این مجموعه بهترین قصه‌های ملانصرالدین به صورت داستان تصویری ارایه شده است. داستان تصویری یا کمیک استریپ به مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار می‌گویند که شرح روایات و بیان ماجراهایی را به زبان تصویرهای متوالی و با استفاده از دیالوگ روایت می‌کند.

«کسی که حرف اول را می‌زند»، «مرغ‌های دانشمند»، «صدای خر»، «بار سنگین»، «زبان اشاره»، «تصفیه حساب»، «خرسی روی درخت»، «هزار سکه طلا» و «هرکسی سهم خودش» عنوان‌های برخی از داستان‌های تصویری است که در این کتاب منتشر شده است.

در بخشی از داستان «هرکسی سهم خودش» می‌خوانیم: «ملانصرالدین و دوستش در مجموع مقدار کمی پول داشتند. آن‌ها به رستورانی رفتند و  یک لیوان شیر سفارش دادند. دوستش گفت: «تو اول سهمت را بخور. من کمی شکر آورده‌ام. بعد از اینکه تو سهمت را خوردی، من شکر را در سهم خودم می‌ریزم.» ملانصرالدین جواب داد: «من هم شیر را با شکر بیشتر دوست دارم. همین الان شکر را در لیوان بریز. مطمئن باش من فقط سهم خودم را می‌خورم.» دوستش پاسخ داد: «متاسفم. من مقدار خیلی کمی شکر دارم و این مقدار فقط برای شیرین کردن نصف لیوان کافی است و به تو نمی‌رسد...»

از دیگر آثار مهروش طهوری، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان می‌توان به «زبان دوستی»، «زبان شادی»، «زبان امیدواری»، «دیکته شب سوم دبستان»، «بلایای طبیعی»، «امپراتوری رم باستان» و«چراهای شگفت‌انگیز ایران باستان» اشاره کرد.

بی‌تردید ملانصرالدین یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های فکاهی جهان است. داستان‌های کوتاه و طنزآمیزی که به این مرد منسوب است، معمولا ترکیب جالبی از ساده‌لوحی و تیزهوشی‌اند و همین ویژگی ها جذابیتی مقبول برای آن‌ها به ارمغان آورده است. ملانصرالدین را در ایران، ترکیه، عراق، هندوستان، شوروی سابق و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام‌های گوناگونی می‌شناسند. لطیفه‌های منسوب به ملانصرالدین در هر کشوری رنگ و بوی آن سرزمین را به خود گرفته ولی از محتوای دوگانه خالی نشده است. گاهی این لطیفه‌ها، حقایقی تلخ را در پشت چهره خندان خود پنهان می‌کنند و گاه بدون این‌که قیافه عبوس نصیحت‌کننده را به خود بگیرند ما را پند می‌دهند.

چاپ دوم کتاب «30 قصه از بهترین قصه‌های ملانصرالدین» در قالب 16 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه از سوی واحد کودکان و نوجوانان انتشارات ذکرمنتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را به بهای 65 هزار ریال خریداری کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها