سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
حر بن یزد و پادشاه ماد روی کاغذ جان می گیرند

«حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده ام» مجموعه‌ای از هشت نمایشنامه میلاد اکبرنژاد است که با روایات و رویکردهای متفاوت و فضاهای مختلف تألیف شده است.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،مجموعه نمایشنامه «حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده‌ام»  شامل هشت نمایشنامه به قلم میلاد اکبرنژاد توسط انتشارات نیستان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

دو نمایشنامه نخست این مجموعه با عنوان «حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده‌ام» و «یک تکه از گفتار گم‌شده ماندانا در گزارش شاه کشی» دو اثری است که نویسنده آن‌ها را با وجه ممیزه تاریخ و حضور آن در روایت تألیف کرده است.
 
در نمایش اول، اکبرنژاد در فضایی رئال داستان زندگی و تحول حر ابن یزید ریاحی در بستر واقعه عاشورا را روایت کرده است. داستانی بدون حاشیه‌پردازی که در آن سعی شده چیستی تحول در زندگی حر از زاویه نگاه خود او، پسر و همسرش و نیز برخی اصحاب امام حسین(ع) به نمایش کشیده شود.
 
در نمایشنامه «یک تکه از گفتار گم‌شده ماندانا در گزارش شاه کشی» نویسنده به سراغ روایتی داستانی از ایران باستان رفته  و شرحی از زندگی هارپاگ – سردار ایشتوویگو، پادشاه ماد، در قرن ۶ پیش از میلاد- را روایت می‌کند. او از طرف ایشتوویگو مأمور شد تا نوه دختری وی، کورش دوم را که هنوز طفلی بیش نیست به قتل برساند. اما او تصمیم می گیرد تا این مأموریت را به چوپانی به نام سپاکو بسپارد ولی چوپان هم طفل را نمی کشد. اکبرنژاد در این اثر نیز سعی کرده با حضور سه شخصیت به ارایه تصویری از این رویداد تاریخی و به دنبال آن کشتن پادشاه ماد بپردازد.
 
نمایشنامه سوم از این اثر با عنوان «در کوه‌های کابل زنی است» راویان نمایشنامه از سرزمین فارسی‌زبان همسایه انتخاب شده‌اند و نویسنده سعی دارد به کمک روایت داستانی آن، شرحی از باورهای مذهبی و اعتقادی مسلمانان افغان و مکتب مبارزاتی مجاهدان افغان به ویژه احمد شاه مسعود در مقابل نیروهای طالبان را ارایه کند.
 
داستان نمایش «سمفونی روی گدازه‌های آتش‌فشان تلخ» نیز داستانی عاطفی در کش و قوس دفاع مقدس را روایت می‌کند که در آن یک رزمنده با زنی که گویا از اعضای گروه منافقین است و به قصد برنامه‌ریزی برای کشتن مرد به وی نزدیک شده روبه‌رو می شود.
 
این اثر همچنین سه‌گانه‌ای از اکبرنژاد با عنوان «شکسپیر» را نیز با خود به همراه دارد که به گفته وی حاصل بیقراری‌های وی در دوران دانشجویی‌اش در دانشگاه شیراز است.
 
مجموعه آثار نمایشی اکبرنژاد در این اثر را بیش از هرچیز می‌توان جلوه‌ای از دغدغه‌مندی وی به نمایش محتوای داستانی به شمار آورد. محتوایی که او آن را بر فرم روایت نیز مقدم دانسته و به همین دلیل برای نمایش دادن آن‌ها به هیچ وجه سعی نداشته است تا خود را در پیچ و تاب ظاهر و فرم روایت اسیر کند.

مجموعه نمایشنامه «حقیقت دارد تو را در خواب بوسیده‌ام» در 298 صفحه و به قیمت 17هزار و 500 تومان توسط انتشارات نیستان چاپ و در دسترس علاقمندان به هنر نمایش قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها