پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
عمده ضعف هنر در کشور آشنا نبودن هنرمندان با فلسفه هنر است

«مقدمه‌ای بر مبانی زيبايی‌شناسی و فلسفه هنر» دیدگاه‌های فلاسفه درباره هنر و تحلیل نسبت‌های میان «انسان» و هنر، «متافیزیک و فلسفه» با هنر و «طبیعت» و هنر را در بر می‌گیرد.

مهدی حبیبی، مؤلف «مقدمه‌ای بر مبانی زيبايی‌شناسی و فلسفه هنر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب شامل بخش‌هایی چون: تعریف و چیستی هنر، ماهیت فلسفی و متافیزیکی هنر و دیدگاه‌های فلاسفه، علما و حکما در غرب و شرق درباره موضوع و چیستی هنر است. 

وی افزود: برخی مباحث مهم و جدی فلسفه هنر نیز به‌ تفصیل در این کتاب بررسی شده‌اند که از آن میان می‌توانم به مباحثی چون نسبت بین انسان و هنر، نسبت بین طبیعت و هنر و نسبت بین متافیزیک و هنر اشاره کنم. 

این محقق در ادامه به اهمیت مباحث مطرح‌شده در کتاب اشاره کرد و گفت: اهمیت مباحثی که بیان کردم، در شرح و توضیح برخی تئوری‌ها در فلسفه هنر اسلامی کاربرد دارد. به عنوان مثال ما تاکنون در کتاب‌های مختلف خوانده بودیم که هنرمندان در تمدن اسلامی عارف بودند، اما توضیحی برای این نسبت دادن صفت عارف به هنرمندان وجود نداشت. 

حبیبی همچنین اظهار کرد: در بخش انتهایی کتاب هم راهکارهایی برای بهبود وضعیت هنر و زیبایی‌شناسی به مخاطبان ارائه شده است. ما اگر نگاه فلسفی در هنرها را داشته باشیم، بسیار بهتر می‌توانیم درباره کیفیت انواع هنر در کشور بحث کنیم و به آینده درخشان آن‌ها امیدوار باشیم. عمده ضعف هنرها در کشور، به دلیل عدم آشنایی هنرمندان با فلسفه هنر است. 

این نویسنده در ادامه با اشاره به این نکته که اثر هنری اگر فاقد پشتوانه فلسفی باشد، هیچ ارزشی پیدا نخواهد کرد، گفت: مهم‌ترین هدف من از تالیف و انتشار این کتاب، ارتقای سطح دانش فلسفی هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان بود. باید اشاره کنم که یکی از دلایل مهم مطرح نشدن هنر امروز ایران در سطح جهانی، عدم شناخت هنرمندان با مقومات زیبایی‌شناسی است. امیدوارم با این کتاب این کمبود برطرف شود. 

انتشارات «آوای کلار»، کتاب «مقدمه‌ای بر مبانی زيبايی‌شناسی و فلسفه هنر» را در ابتدای خرداد (1393) با شمارگان هزار و 200 نسخه در 300 صفحه به بهای 13 هزار و 200 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. 

«بایسته‌ها در فلسفه نیچه»، «بر بال باده»، «موسیقی آمریکا، گفتاری در مبانی اخلاقی موسیقی غرب» و «آنگاه پس از باران» از جمله تالیفهای منتشرشده مهدی حبیبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها