پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲
«رویاهای رام نشده» واقعی شدند/ انتشار 2 کتاب از ایوب آقاخانی

دو کتاب تازه ایوب آقاخانی با نام‌های «مکاشفه مؤخر» و «نام همه مصلوبیان عیسی است/رویاهای رام نشده» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجموعه شعر «مکاشفه مؤخر» شامل 42 قطعه شعر سپید است. شعرهای کوتاه آقاخانی در این مجموعه ساختار و شعریت بیشتری دارد. تصویرسازی در شعرهای این شاعر قوی‌تر از دیگر عناصر شعری است؛ هر چند  او خود را «نمایشنامه‌نویسی ناشاعر می‌خواند».

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «عادت نوشتن شعر گونه‌هایی وصف حال، از زمانی که پشت لب سبز شد، با من بوده و مانده. این دومین مجموعه انتخابی از میان خیل دل‌نوشته‌های نمایشنامه‌نویس پیش روی شماست. اولی «واگویه‌هایی در مسیر وهم و امید» بود و این که به مهر چشمانتان ورق می‌خورد «مکاشفه موخر». مرا نمایشنامه‌نویسی «ناشاعر» بدانید، غرقه در شعر.»

در یکی از شعرهای کوتاه این مجموعه می‌خوانیم:
«با بار تلخی گناه
سر به سنگینی خواب سپردم...
روز هرگز نماید!»

و در شعر شماره 15 می‌خوانیم:
«دریغ
که روشنای حقیر شمع،
کفاف تیرگی شب را
نمی‌دهد...»

مجموعه شعر «مکاشفه مؤخر» باشمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر شد.

دو نمایشنامه جدید آقاخانی نیز با نام‌های «نام همه مصلوبیان عیسی است/رویاهای رام نشده» در کتابی با همین نام منتشر شده است. نمایشنامه «نام همه مصلوبیان عیسی است» داستان دوست شخصیتی است به نام «فردوس». او که عاشق سینماست و همیشه خدا در «مولن‌روژ» فیلم می‌بیند، از دست مأموران فرار می‌کند.

موضوع نمایشنامه به سال 1326 بازمی‌گردد و 12 شخصیت دارد.

نویسنده در بخشی از این کتاب نوشته است: «تاریخ معاصر را همیشه پیچیده‌تر از برش‌های دیگر تاریخ دیده‌ام. تو گویی بی‌رحم‌تر، پرالتهاب‌تر و قابل بحث‌تر است. حتی اگر خون و شمشیر و سرهای جدا شده‌اش گم باشد و سم‌ضربه اسبان جنگی در آن به گوش نرسد. این اگر دلبری‌های قلم و فن و شکل نگاه معاصر و شاید از زوایای مدرن را متوجه این ویژگی‌ها بکنی، نتیجه‌ای هنرمندانه می‌گیری که چالش ازلی ابدی «تاریخ و خیال» نامیده شده که تو ردش را در بوطیقای ارسطو هم می‌یابی، مرز بین تاریخ‌نویس و نمایشنامه‌نویس...
دهه‌های 20 و 60 دو دهه پر پیچ و خم، پر شکاف و پر مساله در تاریخ معاصر ایرانند و این دو نمایشنامه ناظر بر زاویه‌های این دو دهه.»

کتاب «نام همه مصلوبیان عیسی است/رویاهای رام نشده» با شمارگان هزار و 100 نسخه با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

هر دو کتاب آقاخانی از سوی نشر موغام تبریز به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها