چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
5 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان

نام دانشگاه‌های تهران، شریف، تربیت مدرس، امیرکبیر و علوم پزشکی تهران، در نظام رتبه‌بندی جهانی « U-Multirank» که نخستین‌‌بار نتایج آن اعلام می‌شود، در میان برترین‌ها دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جعفر مهراد، سرپرست این پایگاه درباره این رتبه‌بندی اظهار کرد: این پروژه که شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، بین‌المللی و تعاملات منطقه‌ای را می‌سنجد، حاصل همکاری بین موسسه علوم و فناوری دانشگاه لایدن (هلند)، مرکز توسعه آموزش عالی در آلمان و بخش کتاب‌سنجی دانشگاه لایدن است.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: نخستین‌بار نتایج این رتبه‌بندی که از میان 850 دانشگاه و موسسه آموزش عالی از 74 کشور جهان انجام گرفته، منتشر شده است.

وی افزود: این رتبه‌بندی یک ابزار جدید و شفاف بین‌المللی است که چند‌ بعدی، چند‌ سطحی و کاربر‌‌محور است و به دلیل این ویژگی‌ها با دیگر نظام‌های رتبه‌بندی آموزش عالی در جهان متفاوت است و پاسخگوی نیاز مخاطبان و ذینفعان مختلف آموزش عالی از جمله استادان، دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران در سطوح مختلف، حمایت‌کنندگان مالی، رهبران تجاری، پژوهشگران و عموم مردم است.

مهراد  اظهار کرد: هدف از این پروژه، توسعه یک نظام رتبه‌بندی با در نظر گرفتن همه ابعاد و طبیعت ناهمگون دانشگاه‌های جهان است. این پروژه نه فقط با تمرکز بر پژوهش، بلکه به ارزیابی دانشگاه‌ها در پنج حوزه آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقه‌ای و بین المللی‌سازی می‌پردازد که شامل یک رتبه‌بندی چند‌بعدی و چهار رتبه‌بندی در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، کسب و کار و فیزیک است. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، درباره پوشش دانشگاهی و منبع داده‌ها در این رتبه‌بندی گفت: پوشش دانشگاهی این نظام رتبه‌بندی شامل دانشگاه‌های داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا از جمله آمریکا، آسیا، آفریقا و استرالیا است. منابع گردآوری داده در این نظام نیز شامل پایگاه‌های « web of science»، « Scopus»، اطلاعات ارسالی از سوی موسسات، نظر‌سنجی از دانشجویان و در صورت نیاز پایگاه‌های پروانه ثبت اختراع است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در پایان عنوان کرد: نتایج این رتبه‌بندی در سه قالب نظرسنجی دانشجویی، رتبه‌بندی مقایسه‌ای و رتبه‌بندی در یک نگاه ارایه شده است که در قسمت نظرسنجی دانشجویی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علوم در این رتبه‌بندی حضور داشتند. همچنین در قسمت مقایسه‌ای نیز نام چهار دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی تهران دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها