یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
برای به‌روزرسانی «طراحی مهندسی» منتظر بازخورد دانشجویانم

حسین معماریان،‌ با اشاره به اهمیت موضوع طراحی در حوزه مهندسی در هزاره سوم، درباره انتشار کتاب جدیدش گفت: به‌روز رسانی کتابم به بازخورد دانشجویان بستگی دارد.

دکتر حسین معماریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره انتشار تازه‌ترین اثرش «طراحی مهندسی» اظهار کرد:‌ طراحی مهندسی، اوج فعالیت‌های مهندسی و نتیجه به‌کارگیری قوه تخیل و مهارت‌های حرفه‌ای مهندسان است.

عضو فرهنگستان علوم، با اشاره به جایگاه طراحی در هزاره سوم افزود: در هزاره سوم آموزش مهندسی، بر طراحی تاکید دارد، بنابراین نیاز به ‌ارتقاء جایگاه تفکر خلاق و طراحی ‌مهندسی در آموزش عالی کشور، به‌ شدت احساس می‌شود. اختصاص درس مستقل با عنوان «طراحی مهندسی» در مقطع کارشناسی همچنین هدایت هر چه بیشتر پروژه‌های کارشناسی به سوی فعالیت‌های جمعی در تقویت جایگاه محتوای طراحی،‌ موثر است.

مولف کتاب‌ «حرفه مهندسی» در تشریح محتوای کتاب «طراحی مهندسی» گفت:‌ این کتاب برای مخاطب دانشگاهی و برای واحد‌ طراحی مهندسی و پروژه کارشناسی رشته‌های مختلف مهندسی نوشته شده که برای دانش‌آموختگان مهندسی که در صنعت به‌ طراحی اشتغال دارند نیز مفید است. 

طراحی مهندسی؛ فرایندی معیوب، با انتهای باز 
عضو موسس انجمن آموزش مهندسی ایران، افزود: طراحی مهندسی، یک فرایند معیوب و با انتهای باز است و بر ‌خلاف دیگر مسایل مهندسی، یک راه حل واحد نداشته و راه‌حل‌های متصور آن را نیز نمی‌توان با یک الگوریتم یا روش ریاضی خاص، نیازهای ذینفعان اصلی طراحی یعنی کارفرما، مصرف‌کنندگان و اجتماع، تعیین کرد. 

معماریان ادامه داد: در تالیف کتاب حاضر تلاش شده بر طراحی مفهومی یا بخشی از فرایند طراحی که منجر به‌ یافتن گزینه‌های طراحی می‌شود، تاکید شود. کتاب «طراحی مهندسی» به‌صورت خودآموز، هدفدار و پروژه‌محور طراحی شده است. 

منتظر بازخورد مخاطبان هستم
مدرس دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: نگارش این کتاب بیش از یک سال به طول انجامید. تالیف نیز براساس آثار مطرح بین‌المللی انجام شده است و برای به روز رسانی این منبع نیز باید منتظر بازخورد مخاطب به ویژه دانشجویان بود. 

وی افزود:‌ کتاب «طراحی مهندسی» که در دو بخش اصلی و چهارده فصل تدوین شده، در واقع یک خودآموز است، چراکه تیم طراحی می‌تواند با مطالعه آن، فرایند طراحی را مرحله به‌ مرحله ‌پیش ببرد. این اثر هدف‌دار است زیرا فهرست مفاهیم تازه و دستاوردهای مورد انتظار از هر فصل کتاب، مشخص شده است. در پایان هر فصل نیز با طرح پرسش‌های مناسب، ابزاری برای ارزیابی میزان دسترسی به‌ هدف‌ها، ارایه شده است. کتاب «طراحی مهندسی» پروژه‌محور است، چراکه با تشریح گام‌به‌گام چند پروژه واقعی، فرایند طراحی را آموزش می‌‌دهد. 

کوتاه درباره نویسنده کتاب «طراحی مهندسی»
حسین معماریان، مدرس رشته مهندسی زمین دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی است.

وی مولف بیش از 20 عنوان کتاب و بیش از 100 مقاله پژوهشی است. هفت کتاب اخیر تالیف حسین معماریان به‌عنوان آثار برگزیده یا شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب‌های برگزیده دانشگاهی معرفی شده‌اند.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها