پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
بررسی مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن در «نظریه انتقادی»

مجموعه مقالات «نظریه انتقادی» با تکیه بر مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن، نوشته داگلاس کلنر با ترجمه محمد مهدی وحیدی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب حاضر شامل چهار مقاله از کلنر است که چکیده‌ای از بن مایه‌های اصلی تفکر انتقادی وی است؛ تفکری که به زعم خود او متشکل از نظریه‌های انتقادی مکاتب گوناگون است و ماهیتی ترکیبی دارد.

مقاله نخست این کتاب مدخلی است به دیدگاه نظریه انتقادی، و تاریخچه و سیر آن که به‌طور کلی از سوی نویسنده بررسی شده است. مقاله دوم با نگاهی جزئی‌تر به رویکردهای انتقادی در تلویزیون می‌پردازد. مقاله سوم با طرح دیدگاهی ترکیبی ازاین مکاتب جامعه‌شناسی‌، نگرش جدید در مطالعات صنعت رسانه را بررسی می‌کند و چهارمین مقاله به نقد بازنمایی رسانه‌ها از جنگ عراق می‌پردازد.

داگلاس کلنر، نویسنده مقالات این مجموعه در رشته فلسفه و در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرده است. او که در دوران دانشجویی متمایل به چپ جدید سیاسی بود، بعدها در ادامه تحصیلاتش در دانشگاه توبگن آلمان، با آثار نظریه‌پردازان نئومارکسیست مشهور آشنا شد. در همین ایام رابطه فلسفه با تجربه زندگی فردی برای او روشن، و علاقه او به « مکتب فرانکفورت» تقویت شد.

کلنر را به لحاظ گرایش نظری‌اش از زمره نسل سوم نظریه‌پردازان انتقادگر پیرو سنت نظری مکتب فرانکفورت می‌داننداما او در آرای خود به این مکتب محدود نمانده و رویکرد تجدید‌نظر‌طلبانه داشته است.

مجموعه مقالات «نظریه انتقادی»در 130 صفحه و با قیمت پنج هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است. علاقه‌مندان  می‌توانند این کتاب را از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی الکترونیکی http://soroushpublishingco.ir خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها