سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
تماشای رویاهای اینشتین از دریچه کتاب

کتاب «اینشتین؛ رویاهای یک نابغه» از سری کتاب‌های حوزه علوم شگفت‌انگیز، به قلم آلن لایتمن و ترجمه مانی صادق، از سوی نشر هورمزد به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر، روایتی متفاوت از برهه‌ای از زندگی علمی نابغه فیزیک دنیا، آلبرت اینشتین را که در ارتباط با «تئوری زمان» است، در 32 اپیزود جذاب به تصویر می‌کشد.
 
لایتمن در این اثر، از همان ابتدا و بدون مقدمه، خواننده را با مردی غیرعادی با موهای ژولیده و دستانی پر از کاغذهای پاره‌ که زمان از آن‌ها می‌چکد، روبه‌رو می‌کند؛ مات و مبهوت می‌مانی و با هندسه عجیب مردی روبه‌رو می‌شوی که نامش اینشتین است.

«وقتی زمان پیوسته تکرار می‌شود»، «لیز خوردن از زمان آینده به زمان گذشته»، «زمان مکانیکی و زمان فیزیکی»، «اگر زمان مطلق باشد»، «اگر پایان زمان مشخص باشد»، «اگر زمان متوقف شود»، «جهانِ بدون زمان»، «جهان بدون حافظه»، «اگر حرکت از زمان پیشی بگیرد»، «اگر زمان به عقب بازگردد»، «اگر کلید زمان در دست ما بود»، «اگر آینده از پیش معین باشد»، «جهانی با گذشته متغیر» و «اگر زمان یک پرنده بود» برخی سرفصل‌های کتاب «اینشتین؛ رویاهای یک نابغه» را شامل می‌شوند.

«دفتر کار اینشتین: زمان؛ شش و ده دقیقه» عنوان فصل نخست از کتاب است. در این فصل از زاویه‌ای دیگر خط آغاز طرح «تئوری زمان» اینشتین روایت شده است. گزیده‌ای از متن این فصل را با هم می‌خوانیم: «از گذر طاق‌داری در دوردست، ساعتی شش بار می‌نوازد و سپس باز می‌ایستد. مرد جوان روی میز تحریرش ولو شده. پس از پشت سر گذراندن آشوبی دیگر، سحرگاه به دفتر کارش رسیده است. موهایش ژولیده و شلواری بیش از حد گشاد به پا کرده. در دستش بیست صفحه مچاله شده از نظریه جدیدش در باب زمان است که می‌خواهد امروز به دفتر مجله آلمانی فیزیک بفرستد.»

در فصلی دیگر با عنوان «شهر هزار تکه» درباره مفهوم ترکیب زمان آمده است: «زمان می‌تواند هموار یا ناهموار، زبر یا لطیف، سخت و یا نرم باشد. اما در این دنیا، از قضا ترکیب زمان چسبنده است. بخش‌های شهرها به لحظه‌ای از تاریخ چسبیده‌اند و از آن بیرون نمی‌آیند. افراد نیز به نقطه‌ای از زندگی‌هایشان چسبیده‌اند و آن‌را رها نمی‌کنند.»

نویسنده در فصلی از کتاب با عنوان «وقتی زمان بایستد: زمان منقطع» در بحثی علمی به نقل از اینشتین به این جملات اشاره کرده: «گسست‌های زمان آن‌قدر کوتاهند که پیش از آنکه بخش گمشده‌ای از زمان را بتوان تشخیص داد بایستی یک ثانیه واحد را به هزاران بخش و هر بخش را نیز به هزاران بخش دیگر تقسیم کرد. گسست‌های زمان آن‌قدر کوتاهند که فواصل میان بخش‌ها عملا نامحسوس است.»

در آخرین اپیزود از این کتاب علمی که «سخن آخر؛ اینشتین راس ساعت هشت و چهار دقیقه» عنوان گرفته، این جملات پیش چشمان مخاطب به حرکت در می‌آیند: «ساعت هشت و چهار دقیقه تایپیست می‌آید. اینشتین را وسط اتاق می‌بیند که دست‌نوشته‌هایش را در دست دارد و به او لبخند می‌زند... اینشتین دست‌نوشته‌هایش را به او می‌دهد، همان نظریه زمانش را. شش دقیقه از نه گذشته است...»

نخستین چاپ کتاب «اینشتین؛ رویاهای یک نابغه» با شمارگان سه هزار نسخه در 148 صفحه، به بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی نشر هورمزد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها