یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با کتاب‌های سفید

اینگر مایر در مجموعه کتاب‌های «مهارت‌های زندگی» (کتاب‌های سفید) کوشیده است تا گام‌های نخستین را در آموزش‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان بردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محیط زندگی امروز ما بسیار پیچیده است و برای زندگی سالم و موفق، کسب آموزش‌های اجتماعی ضرورت دارد. تنها گذاشتن بچه‌ها در رویارویی با مشکلات، ناهنجاری‌های روانی و اجتماعی زیان‌آوری به دنبال دارد. این نارسایی‌ها برای کودکان و نوجوانان فرساینده، و برای جامعه بسیار پرهزینه است. اینگر مایر در مجموعه «کتاب‌های سفید» از سری کتاب‌های«مهارت‌های زندگی» با ترجمه صبا رفیع کوشیده است تا گام‌های نخستین را در آموزش‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان بردارد.

کودکان در دوران رشد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این موقعیت‌ها گاه موجب نگرانی، ترس یا اضطراب در کودک می‌شود. در این کتاب‌ها موضوع ترسیدن کودکان از وقایع، موجودات و اجسام اطرافشان و برخی از روش‌های ساده برای غلبه بر این احساس ترس به صورت داستان‌هایی به زبان ساده و کودکانه بیان می‌شود.

بعضی از کودکان اضطراب بیش از اندازه‌ای نسبت به جدایی از پدر و مادر یا دور شدن از خانه بروز می‌دهند و وقتی متوجه می‌شوندکه باید به مهدکودک، مدرسه یا دیدن دوستی بروند، دچار آشفتگی می‌شوند. «ترس فرفری از گم شدن» عنوان یکی از جلدهای این مجموعه است که برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» ماجرای بره کوچولویی به نام «فرفری» را بیان می‌کند که در مزرعه‌ای زندگی می‌کند و در آن‌جا با دوستانش بازی کرده و خوش می‌گذراند. فرفری بدلیل ترسی که از گم شدن دارد همه جا درکنار مادرش می‌ماند و می‌ترسد از او دور شود تا این‌که برای حل این مشکل فکری به ذهن مادرش می‌رسد.

بسیاری از کودکان از صداهای بلند مانند صدای رعد و برق، آژیر و پارس کردن سگ می‌ترسند و عکس‌العمل نشان می‌دهند و مواجهه با صداهای بلند و اجسام بزرگ حتی اگر بی‌خطر باشد، کودکان را مضطرب می‌کند. «ترس فرفری از صدای بلند» عنوان جلد دیگری از کتاب‌های سفید است که در آن فرفری از صداهای بلند می‌ترسد و با شنیدن این صداها پنهان می‌شود. پدرش که متوجه این ترس می‌شود همراه فرفری راه می‌افتد تا به او بگوید که هیچ‌کدام از این چیزها ترس ندارد.

در بخشی از این کتاب که برای گروه سنی «الف» و «ب» درنظر گرفته شده است، می‌خوانیم: «یک روز بعدازظهر، بابا صدای آشنایی از دور شنید. می‌خواست یک جوری به فرفری کمک کند. او گفت: «بیا داخل مزرعه. ابرهای فرفری می‌آیند. قرار است در قلعه صورتی و زرد و نارنجی در آسمان موسیقی اجرا کنند! ابرهای بزرگ نزدیک و نزدیک‌تر شدند و گاهی نوری سفید رنگ آسمان را روشن می‌کرد. فرفری به بابا چسبیده بود و پوزه‌اش را به او می‌مالید...»

تجربیات غیر مترقبه، ناآشنا و جدید حتی اگر خطری نداشته باشد، به دلیل درک محدود کودکان از آن موقعیت‌ها و تصور ناتوانی مقابله با آن‌ها سبب ایجاد اضطراب و ترس در بچه‌ها می‌شود. کتاب «ترس فرفری از چیزهای جدید» جلد دیگر این مجموعه است که با هدف تقویت اعتماد به نفس بچه‌ها، ماجرای برادر فرفری به نام «فندقی» را برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» بیان می‌کند که از چیزهای جدید می‌ترسد و حاضر نیست بازی‌های جدید را امتحان کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی پسر عمو گولی‌گولی می‌خواست از مزرعه بگذرد، فندقی میان گل‌ها قایم می‌شد و چشمانش را محکم می‌بست. این‌طوری فکر می‌کرد که گولی‌گولی او را نمی‌بیند. او با خودش گفت: «پسرعمو بزرگ و باهوش است. اگر من اشتباه کنم او به من می‌خندد...»

در قسمت پایانی هر کتاب با عنوان «سخنی با والدین» ضمن بررسی موضوع، راهکارهایی به خانواده‌ها برای غلبه بر ترس فرزندانشان ارایه شده است.

انتشارات فنی تهران سه جلد کتاب ذکر شده را با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 18 هزار ريال برای هر جلد منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها