خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کارشناسان حوزههای مختلف طراحی و گرافیک در این نمایشگاه با به کارگیری جلوههای بصری و دیداری به دنبال ایجاد فضایی جذاب برای مخاطبان هستند.از طراحی پوستر بگیرید تا رنگهایی که در فضای کلی نمایشگاه به چشم میخورند. در این زمینه کارشناسان نظرها و حرف هایی خواندنی و شنیدنی دارند.
لزوم توجه به زیباییشناسی
سينا روح، طراح و گرافيست در اين زمينه معتقد است: زماني كه مخاطب به غرفههاي نمايشگاه نگاه ميكند بيشتر از آن كه دنبال رنگها و طرحها باشد در جستوجوي اسم كتاب، نام نويسنده يا مترجم است و چندان به ارتباطات تصويري ناشران توجهي ندارد.
وي ادامه داد: معمولا چگونگي طراحي جلد كتاب و عكسي كه روي آن قرار داده است مبناي فروش كتاب به شمار ميآيد و كمتر پيش ميآيد مخاطبان به فضاي اطراف خود در نمايشگاه توجه كنند. حتي نوع كاغذ و كيفيت آن نيز مبناي خريد آنها نيست.
روح با بيان اينكه اين موضوع براي ناشران نيز اهميتي ندارد، يادآور شد: ناشر در پی كسب رضايت مخاطبانش است و وقتي مشتري او توجهي به دكوراسيون و طراحي دكور ندارد ترجيح ميدهد فقط كتاب ارایه دهد. در اين ميان بايد فرهنگ زيباييشناسي در ميان مردم ما جا بيفتد تا آنها در محافل فرهنگي و نمايشگاهي به طرحها و رنگآميزيها نيز توجه داشته باشند.
وي افزود: اين در حالي است كه توجه به طراحيها و رنگآميزيها در رخدادهايي مثل نمايشگاه كتاب معمولا در درجه دوم اهميت قرار دارد و به دنبال آن ناشران هزينهاي در اين زمينه نميكنند.
وي با ارایه پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت در اين زمينه، گفت: بهتر است طراحان و گرافيستهاي محيط داخلي نمايشگاه از طرح و رنگهاي متنوع براي زيباكردن محيط نمايشگاهي استفاده كنند زيرا در بسياري از نمايشگاههاي خارجي غرفهها عموما طراحيهاي زيبايي دارند و بين رنگ لباس غرفهداران و فضاي غرفه نوعي همخواني و همپوشاني وجود دارد كه از نظر زيبايي به چشم مينشيند.
این گرافیست با بيان اينكه طراحي پوستر نيز در نمايشگاه كتاب اهميت ويژهاي دارد، گفت: پوستر بايد معرف فضا و حال و هواي نمايشگاه باشد به عنوان مثال پوستر نمايشگاه كتاب فرانكفورت با وجود حضور طراحان بسيار قوي در این رویداد، هميشه از رنگ و طرح خاصي كه براي مخاطب آشنا است استفاده می کنند. همينطور پرچمها و بروشورهايي كه در نمايشگاه قرار داده ميشوند نيز با پوستر همخواني دارد.
به گفته روح، تمام اين عوامل در ايجاد فضايي زيبا و چشمنواز براي مخاطبان اهميت دارد و بهتر است مسوولان و سياستگذاران فرهنگي كشور از اين بعد نيز در نمايشگاه كتاب اقداماتي انجام دهند.
آشتی با کتاب
پوستر امسال نمایشگاه کتاب، دارای طرح سادهای متشکل از سه کتاب است. دو کتاب به نشانه عدد دو و یک کتاب باز شده نیز به شکل عدد هفت در این پوستر وجود دارد که نشانهای برای بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.
محسن يوسفي، طراح و گرافيست پوستر بيست وهفتمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران درباره طراحی این پوستر و دیگر اقلام گرافیکی نمایشگاه گفت: رنگهايي كه عموما براي سردر غرفهها و يا فضاي كلي نمايشگاه در نظر گرفته شده از سالها قبل انتخاب شده است و من در سه سال گذشته نقشي در تغيير آنها نداشتهام.
وي افزود: فكر ميكنم بعد از گذشت سالها از برپايي نمايشگاه كتاب تهران چشم مردم به اين رنگها عادت كرده است و نبايد آنها را تغيير داد؛ به عنوان مثال رنگ صورتي كه براي فضاي كلي سالن كودكان و نوجوانان در نظر گرفته شده به خاطر روحيه بچههاست.
يوسفي همچنين در تشريح طراحي پوستر امسال نمايشگاه، توضيح داد: من از بهمن ماه كه سفارش اين كار را قبول كردم تحقيقهاي زيادي براي سفارش يك پوستر خوب و كارآمد انجام دادم و در اين ميان متوجه شدم سرانه مطالعه در ايران نسبت به كشورهاي ديگر خيلي پايين است به عنوان مثال فنلاند با 45 دقيقه سرانه مطالعه و استوني و آلمان هر يك با 34 و 36 دقيقه مطالعه در روز در صدر كتابخانهها قرار داشتند اما سرانه مطالعه در ايران دو دقيقه بود.
وی افزود: اين موضوع خيلي برايم جالب بود و سعي كردم در پوستر اين موضوع را به نحوي نشان دهم و راهحلي براي اين قضيه ارايه كنم. به همين دليل تلاش كردم از مفهومي به كار ببرم كه معناي آن مخاطب با كتاب آشتي كند و لبخندي كه در پوستر وجود دارد به نشانه دوستي با مخاطبان نمايشگاه است.
يوسفي با بيان اينكه نمايشگاه محفلي براي آشتي مخاطب و كتاب است، عنوان كرد: رنگي كه در پوستر به كار رفته، قهوهاي است و قهوهای نشانه سادگي و مهرباني است. پوستر طرح سادهاي دارد و با رنگآميزي و طرحي كه در آن قرار دادهام سعي كردم حالت آشتي را با مخاطب ايجاد كنم.
وي همچنين درباره دلیل انتخاب رنگ قهوهاي براي پوستر نمايشگاه كتاب، توضيح داد: در گذشته لباسهايي با رنگهاي روشن براي مردم ثروتمند بود و رنگ قهوهاي عموما براي مردم عادي استفاده ميشد. در سال 1980 رنگ لباس افسران از آبي تيره به قهوهاي تبديل شد و وجهه افسران مهربانتر به نظر بيايد و از آنجايي كه پوستر ما مضمون مهرباني داشت اين رنگ را انتخاب كردم.
يوسفي در بخش ديگر سخنان خود درباره نقش لبخند در اين پوستر، گفت: طرح اصلي كار شبيه شكلكهايي است كه همه روزه مردم در فضاي مجازي از آن استفاده ميكنند. تلاش كردم با استفاده از اين طرح نوعي همذاتپنداري در ميان مردم عادي و كتاب ايجاد كنم.
نمایشگاه کتاب علاوه بر جنبه فیزیکی، دارای جنبه ای هنری نیز هست که در بخش هایی همچون: پوسترها، بنرها و دیگر اقلام گرافیکی این مکان نمود می یابد. آیا می توان ردپایی هنرمندانه و زیبایی شناسانه از عناصر گرافیکی را در این فضا یافت و میان آن ها تناسبی خوب و قابل قبول برقرار کرد؟
نظر شما