شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
بازی طرح‌ها و رنگ‌ها در ضیافت کتاب

نمایشگاه کتاب علاوه بر جنبه فیزیکی، دارای جنبه ای هنری نیز هست که در بخش هایی همچون: پوسترها، بنرها و دیگر اقلام گرافیکی این مکان نمود می یابد. آیا می توان ردپایی هنرمندانه و زیبایی شناسانه از عناصر گرافیکی را در این فضا یافت و میان آن ها تناسبی خوب و قابل قبول برقرار کرد؟

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کارشناسان حوزه‌های مختلف طراحی و گرافیک در این نمایشگاه با به‌ کارگیری جلوه‌های بصری و دیداری به دنبال ایجاد فضایی جذاب برای مخاطبان هستند.از طراحی پوستر بگیرید تا رنگ‌هایی که در فضای کلی نمایشگاه به چشم می‌خورند. در این زمینه کارشناسان نظرها و حرف هایی خواندنی و شنیدنی دارند.

لزوم توجه به زیبایی‌شناسی
سينا روح، طراح و گرافيست در اين زمينه معتقد است: زماني كه مخاطب به غرفه‌هاي نمايشگاه نگاه مي‌كند بيشتر از آن كه  دنبال رنگ‌ها و طرح‌ها باشد در جست‌وجوي اسم كتاب، نام نويسنده يا مترجم است و چندان به ارتباطات تصويري ناشران توجهي ندارد.

وي ادامه داد: معمولا چگونگي طراحي جلد كتاب و عكسي كه روي آن قرار داده است مبناي فروش كتاب به شمار مي‌آيد و كمتر پيش مي‌آيد مخاطبان به فضاي اطراف خود در نمايشگاه توجه كنند. حتي نوع كاغذ و كيفيت آن نيز مبناي خريد آن‌ها نيست.

روح با بيان اين‌كه اين موضوع براي ناشران نيز اهميتي ندارد، يادآور شد: ناشر  در پی كسب رضايت مخاطبانش است و وقتي مشتري او توجهي به دكوراسيون و طراحي دكور ندارد ترجيح مي‌دهد فقط كتاب ارایه دهد. در اين ميان بايد فرهنگ زيبايي‌شناسي در ميان مردم ما جا بيفتد تا آن‌ها در محافل فرهنگي و نمايشگاهي به طرح‌ها و رنگ‌آميزي‌ها نيز توجه داشته باشند.

وي افزود: اين در حالي است كه توجه به طراحي‌ها و رنگ‌آميزي‌ها در رخدادهايي مثل نمايشگاه كتاب معمولا در درجه دوم اهميت قرار دارد و به دنبال آن ناشران هزينه‌اي در اين زمينه نمي‌كنند.

وي با ارایه پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت در اين زمينه، گفت: بهتر است طراحان و گرافيست‌هاي محيط داخلي نمايشگاه از طرح و رنگ‌هاي متنوع براي زيباكردن محيط نمايشگاهي استفاده كنند زيرا در بسياري از نمايشگاه‌هاي خارجي غرفه‌ها عموما طراحي‌هاي زيبايي دارند و بين رنگ لباس غرفه‌داران و فضاي غرفه نوعي همخواني و همپوشاني وجود دارد كه از نظر زيبايي به چشم مي‌نشيند.

این گرافیست با بيان اين‌كه طراحي پوستر نيز در نمايشگاه كتاب اهميت ويژه‌اي دارد، گفت: پوستر بايد معرف فضا و حال و هواي نمايشگاه باشد به عنوان مثال پوستر نمايشگاه كتاب فرانكفورت با وجود حضور طراحان بسيار قوي در این رویداد، هميشه از رنگ و طرح خاصي كه براي مخاطب آشنا است استفاده می کنند. همين‌طور پرچم‌ها و بروشورهايي كه در نمايشگاه قرار داده مي‌شوند نيز با پوستر همخواني دارد.

به گفته روح، تمام اين عوامل در ايجاد فضايي زيبا و چشم‌نواز براي مخاطبان اهميت دارد و بهتر است مسوولان و سياستگذاران فرهنگي كشور از اين بعد نيز در نمايشگاه كتاب اقداماتي انجام دهند.

آشتی با کتاب
پوستر امسال نمایشگاه کتاب، دارای طرح ساده‌‏ای متشکل از سه کتاب است. دو کتاب به نشانه عدد دو و یک کتاب باز شده نیز به شکل عدد هفت در این پوستر وجود دارد که نشانه‎ای برای بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.

محسن يوسفي، طراح و گرافيست پوستر بيست وهفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران درباره طراحی این پوستر و دیگر اقلام گرافیکی نمایشگاه گفت: رنگ‌هايي كه عموما براي سردر غرفه‌ها و يا فضاي كلي نمايشگاه در نظر گرفته شده از سال‌ها قبل انتخاب شده است و من در سه سال گذشته نقشي در تغيير آن‌ها نداشته‌‌ام.

وي افزود: فكر مي‌كنم بعد از گذشت سال‌ها از برپايي نمايشگاه كتاب تهران چشم مردم به اين رنگ‌ها عادت كرده است و نبايد آن‌ها را تغيير داد؛ به عنوان مثال رنگ صورتي كه براي فضاي كلي سالن كودكان و نوجوانان در نظر گرفته شده به خاطر روحيه بچه‌هاست.

يوسفي همچنين در تشريح  طراحي پوستر امسال نمايشگاه، توضيح داد: من از بهمن‌ ماه كه سفارش اين كار را قبول كردم تحقيق‌هاي زيادي براي سفارش يك پوستر خوب و كارآمد انجام دادم و در اين ميان متوجه شدم سرانه مطالعه در ايران نسبت به كشورهاي ديگر خيلي پايين است به عنوان مثال  فنلاند با 45 دقيقه سرانه مطالعه و استوني و آلمان هر يك با 34 و 36 دقيقه مطالعه در روز در صدر كتابخانه‌ها قرار داشتند اما سرانه مطالعه در ايران دو دقيقه بود.

وی افزود: اين موضوع خيلي برايم جالب بود و سعي كردم در پوستر اين موضوع را به نحوي نشان دهم و راه‌حلي براي اين قضيه ارايه كنم. به همين دليل تلاش كردم از مفهومي به كار ببرم كه معناي آن مخاطب با كتاب آشتي كند و لبخندي كه در پوستر وجود دارد به نشانه دوستي با مخاطبان نمايشگاه است.

يوسفي با بيان اين‌كه نمايشگاه محفلي براي آشتي مخاطب و كتاب است، عنوان كرد: رنگي كه در پوستر به كار رفته، قهوه‌اي است و قهوه‌ای نشانه سادگي و مهرباني است. پوستر طرح ساده‌اي دارد و با رنگ‌آميزي و طرحي كه در آن قرار داده‌ام سعي كردم حالت آشتي را با مخاطب ايجاد كنم.

وي همچنين درباره دلیل انتخاب رنگ قهوه‌اي براي پوستر نمايشگاه كتاب، توضيح داد: در گذشته لباس‌هايي با رنگ‌هاي روشن براي مردم ثروتمند بود و رنگ قهوه‌اي عموما براي مردم عادي استفاده مي‌شد. در سال 1980 رنگ لباس افسران از آبي تيره به قهوه‌اي تبديل شد و وجهه افسران مهربان‌تر به نظر بيايد و از آنجايي كه پوستر ما مضمون مهرباني داشت اين رنگ را انتخاب كردم.

يوسفي در بخش ديگر سخنان خود درباره نقش لبخند در اين پوستر، گفت: طرح اصلي كار شبيه شكلك‌هايي است كه همه روزه مردم در فضاي مجازي از آن استفاده مي‌كنند. تلاش كردم با استفاده از اين طرح نوعي همذات‌پنداري در ميان مردم عادي و كتاب ايجاد كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها