سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵
«آثار ایران» نوسته آندره گدار پیشتاز فروش شد

مجموعه چهار جلدی «آثار ایران» نوشته «آندره گدار» با ترجمه ابوالحسن سروقدمقدم از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی پیشتاز فروش شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آندره گدار‏ متولد سال ۱۸۸۱ میلادی معمار و باستان‌شناس فرانسوی بود. وی در سال 1307 هجری شمسی برابر با 1929 میلادی به دعوت دولت وقت ایران، برای سازماندهی و راه‌اندازی اداره کل باستان‌شناسی وارد ایران شد. گدار در مدت 32 سال اقامت خود در ایران، با تلاش‌ها و فعالیت‌ در حوزه باستان‌شناسی و معماری خدمت بسیاری به تاریخ و فرهنگ ایران کرد.

گدار نتیجه اکتشافات و تحقیقات وسیع خود را از سال 1315 در قالب جزواتی سالانه به زبان فرانسه منتشر کرد و بر آن «آثار ایران» نام نهاد. این اثر گرانبها که در 8 جزوه بود، در 4 مجلد به چاپ رسید و در طی 50 سال به پارسی برگردانده شد. جزوه نخست از جلد اول در سال 1314 با ترجمه مرحوم رشید یاسمی (1274- 1330) و جزوه دوم و سوم با ترجمه محمدتقی مصطفوی (1284- 1359) و ویراستاری علمی پاشا صالح (1280- 1369) در سال 1316 منتشر شد. در فاصله انتشار این 3 جزوه که ناشر آن وزارت معارف و اوقات و صنایع مستظرفه بود با 5 جزوه باقی مانده که در سال 1365 به چاپ رسید، بخش‌های پراکنده‌ای از کتاب آثار ایران به صورت مقاله در نشریات فارسی زبان انتشار یافت. 

حسن آرام، معاون مالی اداری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به ایبنا گفت: این بنیاد با یک‌هزار عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده که 75 عنوان کتاب به حوزه تاریخ اختصاص دارد.

وی همچنین از استقبال مخاطبان از مجموعه چهار جلدی «آثار ایران» نوشته آندره گدار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. 

آرام به دیگر کتاب‌های پرفروش این حوزه اشاره کرد و افزود: مجموعه 9 جلدی «فهرست کتاب‌های فارسی شده چاپی» به کوشش محسن ناجی نصرآبادی پرفروش‌ترین کتاب‌های این بنیاد در حوزه تاریخ را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با برشمردن کتاب‌های شاخص در حوزه تاریخ اظهار کرد: «تاریخ خلفا» نوشته رسول جعفریان که به حضور خلفا در سده‌های نخستین اسلام می‌پردازد و از سوی انتشارات بیناد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به عربی برگردانده شده یکی از کتاب‌های شاخص بنیاد به‌شمار می‌آید.

آرام اظهار کرد: «شرق‌شناسی و پیشینه فکری برخورد تمدن‌ها»(محمود زقروق) با ترجمه سیدمصطفی زارعی «رفتارشناسی امامان در عصر عباسیان» نوشته طیبه سلیمیان و کتاب «قدمگاه امام رضا در نیشابور» به قلم رضا نقدی نیز از کتاب‌های ممتاز این انتشارات است.

معاون مالی اداری بنیاد با اشاره به کتاب‌های پرفروش‌ در حوزه تاریخ در سال گذشته عنوان کرد: کتاب‌های «روش‌های پژوهشی در تاریخ» (شارل سارامان) مترجم گروه مترجمان بنیاد‌‌ پژوهش‌های آستان قدس رضوی، چهارجلدی «آثار ایران» آندره گدار، «معماری دوره تیموریان» (برنارد اوکین) با ترجمه علی آخیشی کتاب‌های پرفروش در حوزه تاریخ سال گذشته را تشکیل می‌دهند.

وی درباره میزان استقبال مخاطبان از کتاب‌های این بنیاد گفت: با توجه به تعداد و گستردگی کتاب‌های این انتشارات کتاب‌ها در سطح عمومی و تخصصی مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. 

آرام با انتقاد از مکان بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: متاسفانه نمایشگاه هر ساله در مصلا برگزار می‌شود، در حالی که سال به سال هم ناشران و هم کتاب‌ها افزایش می‌یابند و فضا همچنان ثابت است. کمبود فضا باعث شده که ناشران به خوبی نتوانند کتاب‌ها را عرضه کنند و به مخاطبان نیز به درستی خدمات داده نمی‌شود.

غرفه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در ساختمان اصلی شبستان، راهروی 8، غرفه 9 واقع شده است. 

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها