یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۷
استقبال از «تاریخ باستانی ایران» ریچارد فرای در نمایشگاه کتاب

«تاریخ باستانی ایران» نوشته زنده‌یاد ریچارد فرای در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. این کتاب تاریخ ایران را در دوه باستان به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ابران(ایبنا) کتاب «تاریخ باستانی ایران» نوشته ریچارد فرای با ترجمه مسعود رجب‌نیا با استقبال مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روبه‌رو شد. این کتاب در 8 فصل تاریخ ایران پیش از اسلام تا افتادن ایران به دست مسلمانان را به تصویر می‌کشد و شرحی درباره نقشه‌ها، ضمیمه‌ها، کتاب‌شناسی و اعلام آمده است. 

تاریخ‌پژوهان معتقدند که این کتاب را به اصطلاح متداول زبان روسی، باید در ردیف «کتاب‌های علمی برای همه» به شمار آورد. بدین معنی که یک موضوع کلی را در برابر دیدگان دانش‌پژوهان و مردم قرار می‌دهد. نقشه‌ها و فهرست منابع و تصویرهایی که در این کتاب آمده آن را بسیار کاربردی کرده است.

ریچارد نلسون فرای متولد 1930 در آمریکا و بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد بود و نوشته‌های فراوانی درباره تاریخ ایران نوشت. «ایران بزرگ» از جمله آخرین کتاب‌های وی بود که سال 2005 منتشر شد. «پرشیا» در سال 1969، «متدولوژی جدید در ایران شناسی» به زبان آلمانی در سال 1974، «دوران طلایی ایران: اعراب در شرق» در سال 1988 شماری از آثار وی درباره ایران و ایران‌شناسی است. این ایران‌شناس 7 فروردین 93 در گذشت، وی پیشتر اعلام کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند.

کاوش اعتمادی، مسوول غرفه انتشارات علمی فرهنگی به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: انتشارات علمی و فرهنگی با 900 عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده که از این تعداد 138 عنوان به حوزه تاریخ اختصاص دارد.

وی با اشاره به تعدادی از عناوین کتاب‌های بازچاپی حوزه تاریخ افزود: «تاریخ و تمدن ویل دورانت»، «تاریخ ایران باستان» نویسنده (م. دیاکونوف) با ترجمه روحی ارباب، «کوروش نامه» گزنفون، «تاریخ ماد»، «تاریخ یعقوبی»، دو جلدی «تاریخ در قرون نخستین اسلامی» (رابرت اشپولر) با ترجمه مریم میراحمدی، 8 جلدی «تاریخ الفی» نوشته مشترک قاضی احمد تتوی و آصف‌خان قزوینی از کتاب‌های بازچاپی انتشارات علمی فرهنگی به‌شمار می‌آیند.

اعتمادی درباره چاپ نخست کتاب‌های تاریخی بیان کرد: «کشتیرانی کارون» به قلم حبیب‌الله سعیدی‌نیا و «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام» نوشته دکتر علی اکبر ولایتی از کتاب‌های چاپ نخست در حوزه تاریخ این انتشارات است. 

وی به ویژگی کتاب «کشتیرانی کارون» اشاره کرد و گفت: تحولات سیاسی اقتصادی خلیج فارس با توجه به تجارت دریایی در رودخانه کارون در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری است که نگاهی به نقش حکومت مرکزی، شیوخ، خوانین عرب، بختیاری و نقش تحولات جهانی و نظام بین الملل در تجارت کارون دارد.

اعتمادی با اعلام کتاب‌های پرفروش حوزه تاریخ اظهار کرد: کتاب «تاریخ باستانی ایران» (ریچارد فرای) با ترجمه مسعود رجب نیا، «کوروش نامه» (گزنفون) ترجمه رضا مشایخی، «تاریخ ماد» (میخاییلویچ دیاکونوف) ترجمه کریم کشاورز از جمله کتاب‌های پرفروش حوزه تاریخ انتشارات علمی فرهنگی است. 

انتشارات علمی و فرهنگی در شبستان راهروی 13 غرفه 40 واقع شده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها