جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
دو کتاب از شهید مطهری پس از 4 دهه منتشر می شود

مرکز نشر آثار استاد شهيد آيت‌الله مطهري، دو کتاب «خدا در زندگي انسان» و «خدا در اندیشه انسان» را از مجموعه سخنرانی‌های این استاد شهید در سال 1354 هجري شمسي، پس از حدود 4 دهه چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «خدا در زندگي انسان» عنوان پنج جلسه سخنراني استاد شهيد آيت‌الله مطهري در يکي از مساجد تهران در سال 1354 هجري شمسي است که در جمعي که بيشتر از قشر دانشجو و تحصيل‌کرده تشکيل مي‌شده ايراد شده است. اين مباحث معطوف به توحيد عملي و آثار فردي و اجتماعي توحيد است که استاد در آن ابتدا اقسام توحيد نظري را توضيح داده و توحيد عملي را لازمه توحيد نظري شمرده اند. از ديدگاه استاد مطهري سلامت رواني، نخستين اثر توحيد در زندگي انسان است. 

ایشان در ادامه توضيح داده‌اند که انديشه و اراده دو رکن اساسي شخصيت آدمي است که اگر بر پايه ايمان به خدا باشد، انسان راه سعادت را خواهد پيمود. در بخش ديگر  کتاب اين مطلب بيان شده است که ريشه تحولات و انقلاب‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي واجتماعي را بايد انقلاب فکري و فرهنگي دانست. البته استاد شهيد شرايط عيني و ذهني را به عنوان عامل دخيل در انديشه و تفکر نفي نمي‌کنند؛ اما معتقدند که برخلاف نظريه مارکسيسم تفکر لزوما ساخته و پرداخته شرايط عيني و ذهني نيست، بلکه انسان مي‌تواند به رغم اين شرايط، تفکري آزاد و مطابق فطرت حقيقت طلب خود داشته باشد. 

 چون ايراد اين جلسات سخنراني مقارن ايام فاطميه بوده است، استاد شهيد در پايان جلسات، ضمن ذکر مصيبت، نکات آموزنده‌اي از حيات طيبه حضرت صديقه کبري (سلام‌الله عليها) را بيان کرده اند که در بخش دیگری از این کتاب گنجانده شده است و مي‌تواند درسي براي امروز ما از نظر سبک ذکر مصيبت براي آن بانوي بزرگوار باشد. 

همچنین دومین کتاب منتشر شده از ایشان کتاب «خدا در اندیشه انسان» است که این کتاب نیز مشتمل بر پنج سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مطهری در سال 1354 هجری شمسی است که در جمعی که بیشتر آنها را دانشجویان و قشر تحصیل‌کرده تشکیل می‌داده اند ایراد شده است. مباحث مطرح شده در این کتاب درباره شناخت خدا و ریشه پیدایش فکر خدا در بشر با توجه به شبهات طرح‌شده از سوی دانشمندان ماتریالیست است که در ضمن آن به نقادی ذهن انسان نیز پرداخته شده؛از جمله به شباهت ذهن با آیینه اشاره شده که ذهن انسان شبیه آینه است با این تفاوت ها که اولاً خطایاب و، ثانیاً خودآگاه است و ثالثاً به درون اشیا نفوذ می‌کند. 

استاد در ادامه این کتاب به این موضوع می‌پردازد که خدا به دلیل نامحدود بودن در ذهن منعکس نمی‌شود. علاوه بر این که مواجه با ذهن انسان نیست؛ سپس نظریه تأثیر شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان را مورد بررسی قرار داده و تابعیت مطلق اندیشه نسبت به آن را رد می‌کند. در پایان، این مطلب مورد بحث قرار می‌گیرد که عالم هستی بدون یک حقیقت بی‌نیاز قابل توجیه نیست. 

اين کتاب همچون ساير آثار آن متفکر شهيد، متقن و غني و داراي بياني روشن و رسا و بسيار مفيد و تأثيرگذار است و مطالعه آن براي همه اقشار جامعه از نظر فکري و معنوي مفيد و آموزنده است. 

انتشارات صدرا کتاب «خدا در زندگي انسان» (مرکز نشر آثار استاد شهيد آيت‌الله مطهري) در 112 صفحه با قيمت 3000 تومان و همچنین کتاب «خدا در اندیشه انسان» را در 104 صفحه با قیمت 3000 تومان چاپ و منتشر کرده که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتب با تخفیف ویژه 25 درصد به غرفه انتشارات صدرا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در مصلا، شبستان، انتهای راهرو 22 مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها