دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
اثری که مرحوم افشار درعتیقه‌ فروشی پیدا کرد/ تازه های میراث مکتوب در نمایشگاه کتاب

مرکز پژوهشی میراث مکتوب با 87 عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند. کتاب دو جلدی «مرات الدوار» تالیف مصلح‌الدین محمدلاری از تازه‌های این مرکز است که در نمایشگاه کتاب ارایه می‌شود.

سیدمهدی جهرمی، مدیر فروش انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: میراث مکتوب با 87 عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند. تازه‌ترین کتاب تاریخی این انتشارات کتاب دوجلدی «مرات الدوار» تالیف مصلح‌الدین محمدلاری است که امسال در غرفه انتشارات میراث مکتوب عرضه می‌شود. 

وی درباره کتاب‌های پرفروش ‌میراث مکتوب در سال گذشته اظهار کرد: کتاب‌های «جامع التواریخ» تالیف فضل‌الله میبدی، «التقویم التواریخ» تالیف محمدتقی نوری، «اسناد پادریان کرملی» به کوشش و ترجمه منوچهر ستوده و ایرج افشار، «چین نامه» تدوین(ماتیو ریچی) مترجم محمد زمان، «تاریخ هرات» تالیف شیخ عبدالرحمان فامی هروی سال گذشته با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.

مدیر فروش انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب درباره ویژگی کتاب «چین‌ نامه» افزود: کتاب «چین نامه» در قرن 16 و 17 به زبان چینی تالیف شده و بعدها از سوی یک نقاش به نام محمد زمان که در دوره صفویه می‌زیسته به زبان فارسی ترجمه شده است. در این کتاب گزارش‌هایی از یک هیات مسیحی که به چین اعزام شده بودند توسط ماتیو ریچی تدوین شده است. 

جهرمی ادامه داد: «تاریخ هرات» یک کتاب چاپی نسخه برگردان و متنی کهن درباره هرات است که مقدمه‌ای از زنده‌یاد ایرج افشار بر آن نوشته شده است. این کتاب را افشار در یزد در یک مغازه عتیقه‌فروشی پیدا کرده است. 

وی افزود: «اسناد پادریان کرملی» شامل 70 سند از مسیحیانی است که برای تجارت در زمان شاه عباس صفوی به ایران سفر کرده‌اند. از این کتاب تنها یک نسخه در کتابخانه ناپل ایتالیا وجود داشته است که توسط منوچهره ستوده به ایران منتقل و با همکاری ایرج افشار ترجمه شده است. «الشرف تاریخ» نیز وقایع مربوط به دوره محمدولی میرزا در خراسان اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 را روایت کرده است. این کتاب درباره نخستین سال‌های فرمانروایی قاجارها در خراسان است.

مدیر فروش انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب ادامه داد: کتاب «تقویم التواریخ» توسط حاجی خلیفه نویسنده مشهور «کتاب ذوالنون» به عربی نوشته شده است. این کتاب که توسط میرهاشم محدث تصحیح شده، شامل رویدادهای مهم جهان از ابتدا تا هجرت پیامبر به گاهشمار و بعد از هجرت پیامبر تا سال 1085 ه. ق به صورت سالشمار  است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها