شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
علی حاتمی در امتداد فردوسی به کتابفروشی ها می آید

«حاتمی در امتداد فردوسی» روایت تازه ای است، نوشته مهدی صادقی که در ساذ 93 منتشر شده است.

مهدی حاتمی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: درباره سینمای علی حاتمی کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری به چاپ رسیده است، اما موضوع طرح شده در این کتاب پیشتر در هیچ یک از این منابع مطرح نشده بود. 

وی افزود: علاقه بسیاری به سینمای علی حاتمی دارم و البته از دوران کودکی تاکنون نیز «شاهنامه» از من جدا نشده است. بر این‌اساس در حدود دو سال پیش این ایده به ذهنم رسید که سریال عظیم «هزار دستان» در بسیاری از جزییات خود، به ویژه شخصیت‌های اصلی‌اش با کاراکترهای «شاهنامه» شباهت دارد. 

این پژوهشگر همچنین با اشاره به مدت زمان یک‌ساله‌اش برای تالیف کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» گفت: زنده‌یاد حاتمی در طراحی شخصیت‌های خود از شاهنامه بهره بسیاری برده و البته این کار را به خوبی هرچه تمام‌تر انجام داده است. 

صادقی در پایان به دیگر کتاب‌های در نوبت نشر خود و انتشارات رسم اشاره کرد و افزود: هفتمین «کتاب سال گرافیک دانشجویی» دیگر کتاب جدید من است که به زودی منتشر می‌شود. همچنین کتاب «سرو نگاره‌های اصفهان» و «یادداشت‌های داریوش حسینی» نیز دیگر کتاب‌های تازه انتشارات رسم است. 

«حاتمی در امتداد فردوسی» با شمارگان دو هزار نسخه، در 264 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات رسم وارد کتابفروشی‌ها شده است. 

دربخشی از مقدمه کتاب "حاتمی درامتداد فردوسی" به قلم صادقی می خوانیم:"هزاردستان"، ایران بین دو جنگ جهانی را به تصویر می‌کشد و "رضا" هم آدمی است بین دو شخصیت‌ِ خوشنویس و تفنگچی."هزاردستان"، تابلوی گرونیکایی است از ایران بین دو جنگ. فیلمی حقیقی و نه مستند. به وقایع تاریخی نگاه مستند ندارد، اما بِدان‌ها استناد می‌کند. حقیقتی که به واقعیت پیوند می‌خورد. این سرزمین به مجرد اینکه از قحطی جنگ اول خلاص یافت، اسیر جنگ دوم شد و خود را اشغال‌شده دید. آدم‌ها هم سرگردانند: گاهی خیر، گاهی شر. گاهی نان به مردم می‌رسانند، گاهی آجر می‌کنند همان «نان سیلو» را. فرقی نمی‌کند آدم‌ها، آدم خودشان باشند یا آدمِ حکومت. «همه سر به اطاعت‌اند». یکی از خیر به شر می‌رسد، دیگری از شر به خیر در گذر است. جمعی هم، چون مردمان قهوه‌خانه‌نشین، در این بینابین سرگردانند. از این است که راست نمی‌گویند. دروغگویند. نمی‌توانند راست بگویند. مردمانی که از «دولت‌ِ دروغگو» راست نمی‌شنوند، هم به خود دروغ می‌گویند، هم به او..."

مهدی صادقی، هنرمند طراح، نویسنده و پژوهشگر و مدیر انتشارات رسم است. «گرافیک و سینما» دیگر پژوهش سینمایی این طراح است که برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شد. این کتاب در سال 1388 از سوی خانه سینما به عنوان نامزد جایزه کتاب سال سینما انتخاب شد.
«پیشگامان گرافیک نوین ایران»، «گوتنبرگ 555: منتخب پوسترهای طراحان گرافيک ايران» و 6 جلد مجموعه «کتاب سال گرافیک دانشجویی» از دیگر آثار منتشر شده صادقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها