یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
ماجرای بازگشت سرباز آمریکایی از جنگ در عراق

نمایشنامه‌ «قاشق قاشق آب» نوشته كيورا الگريا هادس اثری درباره سربازی آمریکایی است که از عراق برگشته و پس از آن با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. این کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر می‌شود.

بارسقیان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت:‌ در نمایشگاه کتاب امسال دو ترجمه نمایشنامه دارم. یکی از آن‌ها نمایشنامه «کارولین؛ یا تغییر» نوشته تونی کوشنر است که در ابتدای سال جاری منتشر شد. اثر دیگر «قاشق قاشق آب» نوشته كيورا الگريا هادس است که تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود.

وی افزود: نمایشنامه «قاشق قاشق آب» درباره سربازی آمریکایی است که از عراق برگشته و با مشکلات زندگی سختش دست و پنجه نرم می‌کند. این اثر نخستین نمایشنامه موزیکال مدرن است که در ایران به صورت کتاب منتشر می‌شود. 

بارسقیان در ادامه درباره جوایز نمایشنامه «قاشق قاشق آب» نیز گفت: این نمایشنامه نیز برنده جایزه پولیتزر سال 2012 شده است. 

وی همچنین اظهار کرد: نمایشنامه «قاشق قاشق آب» در واقع قسمت دوم یک سه‌گانه است. نخستین جلد از این سه‌گانه «الیوت، آواز سرباز» است که ترجمه شده و در نهایت جلد سوم آن هم با عنوان «بهترین آهنگ، آخر از همه اجرا می‌شه» نیز گویا تا دو ماه دیگر در آمریکا منتشر می‌شود. پس از انتشار این اثر نیز آن را ترجمه می‌کنم تا این سه‌گانه در یک مجموعه منتشر شود.

این مترجم در ادامه با اشاره به نمایشنامه «کارولین؛ یا تغییر» اثر کوشنر، گفت: این نمایشنامه داستان یک پیشخدمت سیاهپوست را روایت می‌کند که در ایالت لویزیانا در آمریکا کار می‌کند. این اثر بهانه‌ای است برای دهه 60 آمریکا و تفاوت‌های نژادی آن زمان است.

بارسقیان در ادامه درباره قرارداد خود با تونی کوشنر، گفت: من برای ترجمه و انتشار نمایشنامه «فرشته‌ها در آمریکا» با کوشنر قرارداد دارم، اما این اثر گویا قابلیت انتشار در ایران را ندارد. «فرشته‌ها در آمریکا» یکی از بهترین آثاری است که در سال‌های 1991 و 1992 در آمریکا اجرا و براساس آن فیلمی نیز ساخته و اکران شده است.

بارسقیان همچنین به جوایز معتبری که به نمایشنامه «کارولین؛ یا تغییر» تعلق گرفته اشاره کرد و توضیح داد: این اثر در سال 2007  جایزه‌ «لارنس الیویر» برای بهترین نمایشنامه‌ موزیکال و در سال 2004 نیز نامزد جایزه‌ «تونی» بهترین نمایشنامه‌ موزیکال شد. در همین سال 2004 نیز این اثر نیز نامزد جایزه‌ «درامادسک» بهترین نمایشنامه‌ موزیکال سال شده بود.

نمایشنامه‌ «کارولین؛ یا تغییر» با شمارگان هزار و 100 نسخه، 168 صفحه و بهای هفت هزار و 800 تومان از سوی نشر افراز منتشر می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها