جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
رویکرد اندیشمندان به اتفاقات جهان غرب چگونه است؟/ مدرس علوم سیاسی پاسخ می‌دهد

علي اردستاني، نويسنده و مدرس علوم سياسي دانشگاه سمنان از انتشار دو كتاب با نام‌های «اندیشه‌های اجتماعی نیکلاس لومان» و «انديشه سياسي اسلام در سده بيستم» خبر داد.

علي اردستاني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از تاليف دو كتاب جديد در حوزه جامعه‌شناسی و علم سياست خبر داد و گفت: كتاب «اندیشه‌های اجتماعی نیکلاس لومان» و «انديشه سياسي اسلام در سده بيستم» نام این دو اثر است. «اندیشه‌های اجتماعی نیکلاس لومان»، آراي لومان (جامعه‌شناس کمتر مشهور آلمانی در ایران) را معرفي و واكاوي مي‌كند.

وی ادامه داد: اين اثر، مجموعه‌اي از مقالات «نيكلاس لومان»، جامعه‌شناس شهیر آلماني در رابطه با نظريه‌ سیستم‌ها، نظریه سيستم‌هاي جديد، جامعه جهانی و سرشت علم در جامعه مدرن است. نکته قابل توجه این که در این کتاب فقط به آرای لومان اکتفا نشده و شرح و تفسیر برخی مفسران نظریه‌های وی نیز در این کتاب آورده شده است. 

اردستانی افزود: با توجه به اين‌كه دیدگاه‌ها  لومان در ايران بسيار كم مطرح شده و به جز يكي دو مورد كه در یکی از آثار دكتر حسين بشيريه، آن‌هم به صورت ترجمه و همچنين از سوي دكتر يوسف اباذري در يكي از شماره‌هاي نشريه ارغنون كه به اين نظريه‌پرداز اختصاص پيدا كرده است، چيزي را نمي‌توان در كتاب‌هاي سياسي و اجتماعی جست‌وجو كرد، در اين كتاب به تئوری سیستم‌های اين جامعه‌شناس کمتر مشهور آلمانی در ایران پرداخته شده است. 

وی با اشاره به اين‌كه لومان، انديشمندي بزرگ در نظريه سيستم‌هاست و نظريه‌هاي جديد و چالش برانگیزی را در اين زمينه مطرح كرده است و متفكران بسياري از جمله هابرماس به آن پرداخته‌ا‌ند، به مهم‌ترين مقالات مندرج در اين كتاب اشاره كرد و گفت: «چرا سیستم‌ها»، «نظريه‌هاي سيستم‌هاي جديد و نظريه جامعه»، «تغيير پارادايم در نظريه سيستم‌ها»، «بنیان‌های نظریه سیستم‌های اجتماعی نیکلاس لومان» و «مدرنیت علم» از جمله مهم‌ترين بخش‌های اين كتاب به‌شمار می‌آیند.

اردستاني ادامه داد: موضوع محوري این کتاب مقاله «تغيير پاراديم در نظريه سيستم‌ها» است كه لومان در آن می‌کوشد به تعبیر خودش مفهوم «هزارتوی» نظریه سیستم‌ها را توضیح دهد و بعد از اشاره به انقلاب علمی تامس کوون در نظریه جامعه‌شناسی تلاش می‌کند با بازفرمول‌بندی این نظریه شکاف بین نظریه قدیم و جدید سیستم‌ها را پر کند. در واقع سوال اساسی لومان این است که چگونه «تغییر پارادایم» در نظریه سیستم‌های اجتماعی بر نظریه عمومی سیستم‌ها تاثیر گذاشته است؟ 

اين مدرس دانشگاه به بخش دیگر اين كتاب اشاره كرد و گفت: بخش بعدي اين كتاب به مقاله‌اي نوشته «الکس ویسکوواتف» اختصاص دارد و می‌کوشد بنیان‌های اندیشه لومان را توضیح دهد و در واقع مکمل قسمت‌های دیگر کتاب است. 

وي مفهوم جامعه جهانی و ماهیت علم در جامعه مدرن در انديشه لومان را موضوع بخش ديگر اين كتاب دانست و گفت: در مجموع، اين كتاب که در هشت بخش مجزا تدوین شده است، حوزه‌هاي مختلف فكري نيكلاس لومان را مورد بررسي و مداقه قرار داده است تا اين متفكر و انديشه‌هايش بيشتر در ايران شناخته شود. این کتاب قرار است از سوی نشر قومس انتشار یابد و روانه بازار شود. 

انديشه سياسي اسلام در سده بيستم

به گفته اردستاني «انديشه سياسي اسلام در سده بيستم» تاليف «اروین روزنتال» (خاورشناس انگلیسی)، عنوان كتاب ديگري است كه وي ترجمه آن را به پايان رسانده است و در آستانه نشر قرار دارد. 

وي توضيح داد: «اسلام در دولت ملي مدرن»، عنوان اصلي اين كتاب است كه به دليل اين‌كه عنوان «انديشه سياسي اسلام در سده بيستم» را در تناظر بهتري با كتاب نخست روزنتال (انديشه سياسي در سده‌هاي ميانه) ديدم و مفاهيم آن بيشتر به انديشه سياسي اسلام در سده بيستم صدق مي‌كند، عنوان اصلي اين اثر را تغيير دادم. 

اردستاني با اشاره به اين‌كه اين كتاب را به نوعي مي‌توان ادامه كتاب نخست روزنتال (انديشه سياسي در سده‌هاي ميانه) دانست، آثار او را در زمره آثار كلاسيك پژوهش‌های اسلام‌شناسی برمی‌شمارد که پژوهشگران زيادي به آن رجوع مي‌كنند. 

اين نويسنده كتاب‌هاي سياسي درباره بخش‌هاي مختلف اين كتاب گفت: اين اثر در سه بخش مشتمل بر 15 فصل، با عناوين «اسلام معاصر در بحران و گذار»، «اسلام در دولت ملي مدرن» و «جايگاه اسلام در آموزش ملي» مشخص شده‌اند. 

وي با اشاره به محتواي اين كتاب، توضيح داد: وضعيت فكري و ذهني كشورهاي اسلامي در مواجهه با جهان مدرن، مهم‌ترين موضوع محوري اين كتاب است. بدين معنا هنگامي ‌كه كشورهاي اسلامي با مقوله امر مدرن و نهادها و موسسه‌های جديد در جهان غرب رو به رو شدند چه واكنشي نشان دادند. يا به طور كلي انديشمندان با چه رويكردي در آن‌چه كه در غرب اتفاق افتاد، برخورد کردند. 

نويسنده كتاب «بنيادهاي نظري علم سياست» ادامه داد: «آموزش و پرورش»، «زنان» و «مليت و مليت‌گرايي(ناسيوناليسم)» مهم‌ترين عناصر و مولفه‌هاي اين كتاب را تشكيل مي‌دهند كه در آن كشورهاي مختلف اسلامي از جمله تركيه، مصر، تونس، هند (قبل از جدايي پاكستان) و... را مورد توجه قرار داده و به بحث و چالش می‌کشاند.
 
وي در پايان مخاطبان اصلی اين اثر را رشته‌هاي علوم سياسي ـ به ویژه انديشه سياسي ـ فلسفه اسلامی و حوزه‌هاي علميه دانست.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها