پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۷
سروده‌های مرد دوم سورئالیسم منتشر می‌شود

کتاب جدیدی از گزیده شعر‌های لویی آراگون، شاعر سورئالیست فرانسوی به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود. این کتاب توسط حمید کریم‌خانی به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمید کریم‌خانی ترجمه جدیدی از گزیده اشعار لویی آراگون، شاعر سورئالیسم فرانسوی را به به بازار کتاب ایران عرضه می‌کند.

وی ترجمه این مجموعه را به پایان برده و نام «الزا» را برای آن برگزیده است، اما هنوز این کتاب را در اختیار ناشر قرار نداده است.

«الزا» نام همسر آراگون است، وی پس از ازدواج  تقریبا تمام اشعار خود را به همسرش تقدیم کرده است.

لویی آندریو، معروف به لویی آراگون، در ۳ اکتبر ۱۸۷۹ در پاریس متولد شد. پدرش که از صاحب منصبان عالی رتبه جمهوری سوم فرانسه بود، پسر خود را به فرزندی نپذیرفت و او با مادر و مادربزرگش بزرگ شد.

وی در ۱۹۱۶ به دانشکده پزشکی رفت، اما سه سال بعد به سربازی فراخوانده شد و همانجا بود که آشنایی‌اش با دانشجوی دیگری به نام آندره برتون مقدمه‌ای شد تا بعدها نهضت سورئالیسم را با هم پایه گذاری کنند.

آراگون در میانه دهه ۱۹۲۰ از پزشکی دست کشید و در ۱۹۳۰ به کنگره نویسندگان انقلابی مسکو رفت. در روسيه سورئالیسم محکوم شد و آراگون هم هیچ مخالفتی با اين محكوميت نکرد.این رفتار او رنجش برتون را به دنبال داشت و موجب اختلاف آن‌ دو شد.

این شاعر در اوایل دهه ۳۰ با "الزا تریوله" خواهر زن مایاکوفسکی، نویسنده روس، ازدواج کرد و از این زمان به بعد، تقریبا تمام اشعار او درباره همسرش سروده شده است. آراگون در ۱۹۳۱ رسما پیوند خود را با سورئالیسم قطع کرد و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت.

وی ۲۵ سال پیش در ۱۹۸۲ میلادی، در سن ۸۵ سالگی،‌ دیده از جهان فروبست.

«ماجراهای تلماک» (۱۹۲۲)، «زارع پاریس» (۱۹۲۶)،«مسافرین سلطنتی» (۱۹۴۲) «اورلین» (۱۹۴۴)، «هفته مقدس» (۱۹۵۸)، «هانری ماتیس» (۱۹۷۱) و «ماجراهای ژان فوتر لا بیت» (۱۹۸۶) از جمله آثار او هستند.

در ایران کتاب‌های:«نامه‌های تیرباران شده»، «هفته مقدس» و «یادگار شهیدان»، از جمله آثار این نویسنده اند که به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.

همچنین برخی از سروده‌های آراگون به صورت پراکنده، در مجموعه‌هایی که به شعر فرانسه می‌پردازند یا در نشریات ادبی، ترجمه و منتشر شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها