پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
«علم واقعی اقتصاد» از دریچه کتاب خواندنی شد

کتاب «علم واقعی اقتصاد» به قلم مهران دبیرسپهری، با نگاهی به نظریه‌های اقتصادی و بررسی وضعیت اقتصادی ایران، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ نخستین چاپ کتاب «علم واقعی اقتصاد» در هفت فصل به همت انتشارات کلک زرین به بازار کتاب عرضه شده است.

سه فصل نخست کتاب با عنو‌ان‌های «پیدایش علم اقتصاد»، «انحراف علم اقتصاد» و «تعدیل و تثبیت انحراف علم اقتصاد بعد از فریدمن» به مباحثی مانند آدام اسمیت (1723_ 1790)، طلوع کینز، آغاز انحراف،‌ بحران 1930 و نقد اقتصاد ایران با توجه به آموزه‌های فریدمن پرداخته است.

نویسنده در بخشی از فصل نخست کتاب درباره نقش آدام اسمیت بعد از معرفی کتابش «ثروت ملل» آورده است، وقتی به آدام اسمیت مراجعه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که او به هیچ‌وجه سعی در ایجاد یک نظام اقتصادی نداشته بلکه کار او بیش‌تر کشف قانون‌مندی‌های موجود در جامعه بوده است.

چهار فصل بعدی کتاب شامل «تورم،‌ مولود شوم ابداع مبحث اقتصاد کلان»، «توسعه، عدالت و رشد اقتصادی»، «بحران 2008، ‌ارزش پول و جنگ و ارزی» و «سیاست جدید پولی برای حذف بهره از اقتصاد» است. از جمله مهم‌ترین مباحث این فصل‌ها می‌توان به چگونگی پیدایش پول،‌ تورم در ایران و خطرات آن، خلق پول،‌ ربا و سود بانکی، در جایگاه الهی قرارنگیرید و دولت‌های سه‌گانه ایران بعد از جنگ اشاره کرد.

مولف در بخشی از فصل چهارم کتاب در مبحثی با عنوان «تورم در ایران و خطرات آن» آورده است: «برای بررسی مشکل تورم با توجه به نظریه مقداری پول نیاز به داده‌های سه متغیر رشد نقدینگی رشد اقتصادی و نرخ تورم مربوط به سال‌های 1988 تا 2005 است.»

نگارنده در ادامه این مبحث در تشریح ریشه‌‌های تورم به این نکته اشاره کرده که با توجه به منحنی تغیرات نرخ تورم و تورم مورد انتظار کشورمان، این دو منحنی خیلی بر هم منطبق نیست که دلیل آن هم تبدیل نقدینگی به تورم، با تاخیر انجام می‌شود.

نخستین چاپ کتاب «علم واقعی اقتصاد» با شمارگان 200 نسخه در 248 صفحه، به بهای 9 هزار و 50 تومان به همت انتشارات کلک زرین به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها