یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
«قابلیت‌های کلیدی برای بهبود حکمرانی محلی»

کتاب «قابلیت‌های کلیدی برای بهبود حکمرانی محلی» تالیف مشترک فرد فیشر و دیوید تیس با ترجمه‌ای از طیبه نادرآبادی، مرتضی قلیچ و محمدعلی رمضانی سعی دارد قابلیت‌های ضروری برای بهبود حکمرانی محلی را به مردم آموزش دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مقدمه‌ای بر دوره رهبری منتخب محلی»،‌ «نقش و قابلیت نمایندگی»، «قابلیت برقراری ارتباط»، «قابلیت تسهیل‌گری»، «قابلیت استفاده از قدرت»، «قابلیت تصمیم‌گیری»، «قابلیت سیاست‌گذاری»، «قابلیت توانمندسازی»، «قابلیت مذاکره»، «قابلیت تامین مالی»، «قابلیت نظارت»، «قابلیت نهادسازی» و «نقش و قابلیت رهبری» عناوین 13 فصل کتاب را تشکیل می‌دهند. 

نخستین فصل کتاب ضمن بیان تاریخچه‌ دوره رهبری منتخب محلی، نگاه مختصری به روندها، اختیارها و رویدادهایی دارد که نقش‌ها و مسوولیت‌های رهبری محلی را در دهه گذشته و پیش از آن بررسی می‌کند. همچنین به برخی از پیش‌فرض‌ها درباره رهبری منتخب محلی و اهمیت یادگیری مبتنی بر قابلیت در انجام نقش‌ها و مسوولیت مقام منتخب اشاره دارد. 

فصل بعدی نقش و قابلیت نمایندگی در حکومت‌های محلی را بررسی می‌کند. در قسمتی از این فصل می‌خوانیم: «نمایندگی فقط به معنای حضور افراد و نمایندگان گروه‌های جمعیتی مختلف در هیات قانون‌گذاران حکومت‌های محلی نیست. نمایندگی را می‌توان شاخصی دانست که به کمک آن می‌توان دریافت گروه‌ مختلف جمعیتی تا چه حد در تصمیم‌گیری‌های هیات‌های انتخابی؛ در امر تخصیص منابع؛ در تدوین برنامه‌ها و ارایه خدمات حکومت محلی و در رده‌بندی کارمندان حکومت و سایر مولفه‌هایی که از آن‌ها می‌توان برای قضاوت درباره عملکرد نمایندگان استفاده کرد، دخیل هستند.» 

فصل سوم قابلیت‌های برقراری ارتباط و اهمیت آن را مورد بحث قرار می‌دهد و بر مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی از جمله گوش دادن فعالانه و ارایه و دریافت بازخورد و مهارت نه گفتن تاکید می‌کند. فصل بعدی نیز بر برخی از مفاهیم و راهبردهای مهم فرایند گروهی مرتبط با شناخت و به‌کارگیری مهارت‌های تسهیل‌گیری در جایگاه یک مقام منتخب، شباهت‌ها و تفاوت‌های بین تسهیل‌گری و فرایندهای میانجی‌گری و همچنین چگونگی ایجاد وفاق سیاسی بدون اجتناب از تفکر گروهی مرور می‌کند.

قدرت چیست؟، قدرت و فرهنگ،‌ پیوند میان فساد و فرهنگ قدرت، منابع قدرت موجود برای مقامات منتخب، منابع قدرت قانونی، منابع قدرت شخصی، منابع قدرت خلاقه، ‌پیوند قابلیت قدرت و حکمرانی خوب، قدرت‌بخشی چیست؟،‌ قدرت و جنسیت و مسایل قدرت و مدیریت برخی از مهم‌ترین عناوین فصل پنجم کتاب را تشکیل می‌دهند. فصل ششم با پرداختن به قابلیت تصمیم‌گیری از چشم‌انداز اصول حکمرانی خوب و برخی از قابلیت‌های دیگر، زمینه و بافت تصمیم‌گیری را شرح می‌دهد. 

فصل هفتم می‌کوشد که معانی تمام رویدادهای تصمیم‌گیری را که اغلب از آن‌ها با عنوان سیاست‌ها نام برده می‌شود و همچنین این‌ مساله که در حکومت‌های محلی چه کسی سیاست‌ها را می‌سازد، روشن کند. فصل بعدی به قابلیت توانمندسازی و پیوند آن با جامعه مدنی و کارکردهای آن اختصاص یافته است. 

فصل نهم به مفهوم مذاکره، مذاکره و فرایند حکمرانی و مراحل فرایند مذاکره می‌پردازد و فصل‌های بعدی کتاب نیز به ترتیب قابلیت‌های تامین مالی، نظارت،‌ نهادسازی و نقش و قابلیت رهبری را به چالش می‌کشد و نکات کلیدی را در این زمینه شرح می‌دهد.  

در پشت جلد کتاب آمده است: «از چند دهه پیش، هم سیاست‌گذران ملی و هم نهادهای بین‌المللی به فکر افتاده‌اند که موانع پیش‌ پای مشارکت مردم را بردارند و از اداره امور تمرکززدایی کنند تا به این ترتیب، امکان مشارکت مردم و اداره بهتر امور و امکان توسعه پایدار فراهم شود. در ادامه این روند تلاش شد تا از شهر به‌عنوان یک واحد کلی حکمرانی تمرکززدایی بشود و اداره شهرها از سطوح محلی شکل بگیرد؛ در نتیجه، محله‌محوری به‌عنوان یکی از بنیان‌های حکمرانی خوب و توسعه پایدار مطرح شد و نهادهای مختلف محلی و بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، برنامه‌های مختلفی برای تقویت این روند تدوین و اجرا کردند.» 

چاپ نخست کتاب «قابلیت‌های کلیدی برای بهبود حکمرانی محلی» تالیف مشترک فرد فیشر و دیوید تیس با ترجمه‌ای از طیبه نادرآبادی، مرتضی قلیچ و محمدعلی رمضانی در 749 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و از سوی انتشارات تیسا روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها