چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
«مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی»

کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» اثر سرجیو سیسموندو با ترجمه یاسر خوشنویس، به‌عنوان دومین جلد از مجموعه علم‌شناسی، از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مطالعات علم و تکنولوژی حوزه‌ای است که به سرعت در حال تثبیت شدن در آمریکای شمالی و اروپاست. این حوزه مطالعاتی حاصل تعامل کاری بین کارشناسان، مورخان، فلاسفه، انسان‌شناسان و دیگر افرادی است که فرآیندها و نتایج علم و تکنولوژِی را مطالعه می‌کنند.

کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» باید انتخاب نخست برای هرکسی در هر سن و سالی و با هر پس زمینه‌ای برای گام نهادن به عرصه مطالعات علم و تکنولوژی باشد، زیرا کتابی است که درباره بسیاری از موفقیت‌ها، چالش‌ها و مسایل حل نشده در حوزه مطالعات علم بحث می‌کند.

براساس محتوای این کتاب، فلسفه و جامعه‌شناسی علم و تکنولوژی همانند بسیاری از حوزه‌های معرفت بشری، در چهار دهه اخیر تغییرات بسیاری داشته‌اند. یکی از این تغییرات که امواجی سهمگین و تبعاتی چشمگیر داشته شکل‌گیری مجموعه‌ای از نظریات بوده که فلسفه، جامعه شناسی و تاریخ علم و تکنولوژیِ را به یکدیگر پیوند زده است. این نظریات با وجود اختلافاتی که با یکدیگر دارند در این زمینه مشترک هستند که علم و تکنولوژی را به مثابه فعالیتی اجتماعی بررسی می‌کنند.

جفری سی. باوکر، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در مقدمه این کتاب گفته است: «این کتاب ابزار شگفت‌انگیزی است که می‌توان به کمک آن اندیشید. کتاب، مقدمه جامع و گسترده‌ای در زمینه مطالعات علم ارایه می‌دهد و امکان کشف عمیق حوزه‌های نظری مربوط به آن و مجموعه‌ای از دیدگاه‌های مستدل و مستحکم را که یقینا برهان‌های قوی را الهام می‌بخشند، فراهم می‌سازد.»

این کتاب مجموعه‌ای از مباحث اصلی و مهم در مطالعات علم و تکنولوژی را بررسی می‌کند که هر فرد مبتدی در این حوزه پیش از رفتن به سراغ مباحث پیچیده‌تر باید با آنها آشنا باشد. مباحث مطرح شده در کتاب از حیث نظری بسیار زایا بوده‌اند، اگرچه مباحث دیگری نیز مطرح هستند که چه بسا جذابیت عملی بیشتری داشته باشند.

این کتاب را می‌توان به مثابه متن درسی برای دانشجویان کارشناسی و حتی تحصیلات تکمیلی در درس مطالعات علم و تکنولوژی به کار گرفت، یا به منزله منبعی برای درس اختصاصی‌تری در زمینه مطالعات اجتماعی در پزشکی، محیط زیست، نظامی‌گری یا سیاستگذاری در بخش عمومی استفاده کرد.

این اثر علمی، در 17 فصل مباحثی چون پیش تاریخ مطالعات علم و تکنولوژِی، انقلاب کوهنی، زیرسوال بردن کارکردگرایی در جامعه‌شناسی علم، لایه‌بندی و تبعیض، برنامه قوی و جامعه‌شناسی معرفت، ساخت اجتماعی واقعیات علمی و فنی، معرفت‌شناسی فمینیستی علم، نظریه شبکه عاملان، مطالعه آزمایشگاه‌ها، مناقشات، استانداردسازی و عینیت، بلاغت و گفتمان، غیرطبیعی بودن علم و تکنولوژی، درک عامه از علم، تخصص و مشارکت عمومی و اقتصادهای سیاسی معرفت را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

ویرایش نخست این کتاب در سال 2004 و ویرایش دوم آن که مبنای ترجمه حاضر قرار گرفته، در سال 2010 انتشار یافته است.

چاپ نخست کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» در 344 صفحه به بهای 15 هزار و 500 تومان، از سوی انتشارات سروش منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها