دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
نشریه « روایت تهران» رونمایی می‌شود

نشریه «روایت تهران» از سوی خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خانه هنرمندان ایران، مراسم رونمایی نشریه «روایت تهران» را با حضور محمد طلوعی، محمد میرزاخانی و محمدرضا بهزادی برگزار می‌کند. 

تهران در گذشته از روستاهای ری بوده که به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم و حمله قرار می‌داده‌اند. تهران در قدیم روستایی نسبتا بزرگ بود که بین شهر بزرگ و معروف آن زمان، شهر ری و کوهپایه‌های البرز قرار داشت. نخستین بار نام آن در زندگی‌نامه «ابوعبدالله حافظ تهرانی» آمده ‌است. پس از حمله مغولان به ری و تخریب این شهر، تهران بیش از پیش رشد یافت و عده‌ای از اهالی آواره ری را نیز در خود جای داد.

بعد از مرگ کریم‌خان زند، آقا محمدخان قاجار در سال ۱۲۰۰ ه- ق که در اول فروردین بر تخت سلطنت نشت، تهران را به ‌عنوان پایتخت برگزید و «دارالخلافه» نامید. انتخاب تهران به عنوان پایتخت از سوی خان قاجار چند علت داشته که مهم‌ترین آنها نزدیکی به اراضی حاصلخیز ورامین و مجاورت آن با محل استقرار ایلات ساوجبلاغ بوده‌است؛ به علاوه ایلات غرب ساکن در ورامین، یعنی هواخواهان وی در حوالی تهران اقامت داشتند و جز این، تهران با استرآباد و مازندران که در حقیقت ستاد اصلی نیروهایش بود فاصله چندانی نداشته ‌است. 

امروزه تهران مرکز کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات و مراکز علمی کشور است و هم‌اکنون نمایندگی‌های سیاسی بیش از ۹۰ کشور جهان در تهران و اطراف آن وجود دارد. موزه ایران باستان، کتابخانه ملی، مجموعه کاخ‌های پیشین، بوستان‌ها و فضای سبز را می‌توان از مکان‌های دیدنی تهران نام برد.

مراسم رونمایی نشریه «روایت تهران» شنبه (24 اسفندماه)، ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر برگزار می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها