دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
شکوه شرق در بازار کتاب درخشید

کتاب «شکوه شرق: راهنمای جامع دانشگاه بیرجند» همزمان با سی و هفتمین سال تاسیس این دانشگاه، منتشر شد.

نسرين خرمندار، كارشناس ارشد دفتر نمايندگی دانشگاه بيرجند در تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران درباره انتشار کتاب «شکوه شرق: راهنمای جامع دانشگاه بیرجند» همزمان با سی و هفتمین سال تاسیس این دانشگاه، اظهار کرد: این اثر در زمستان سال جاری به همت دفتر نمایندگی دانشگاه بیرجند و با حمایت مالی حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، در 216 صفحه رنگی در قطع خشتی، به قلم دکتر محمدامین ناصح به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

وی با اشاره به مقدمه کتاب به تشریح تاریخچه تاسیس دانشکده بیرجند پرداخت و افزود: موسسه آموزش عالی بیرجند، در خرداد سال 1354 مجوز تاسیس دریافت کرد و مرحوم دکتر گنجی، پدر علم جغرافیا ایران مامور طرح پیگیری و راه‌‌اندازی آن شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ايران، موسسه آموزش عالی بیرجند از خرداد‌ماه 1358 به مجتمع آموزش عالی تغيير نام يافت و سپس با الحاق آموزشكده كشاورزی در همان سال، تعداد دانشجويان مجتمع آموزش عالی بيرجند تا انقلاب فرهنگی به حدود 400 نفر رسيد.

خرمندار ادامه داد: به دنبال آن، با گشايش آموزشكده فنی در سال 1367 و همچنين افتتاح دانشكده ادبيات و علوم انسانی در سال 1369 و آغاز پذيرش دانشجو در دوره شبانه از مهرماه 1370 و نيز ارتقای آموزشكده‌های كشاورزی و فنی به‌ سطح دانشكده، در نهایت مجتمع دانشگاهی بيرجند در اسفند سال 1371 به «دانشگاه بيرجند» ارتقای سازمانی يافت.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر، دانشگاه بيرجند از لحاظ جمعيت دانشجويی در رده دوم دانشگاه‌های كشور قرار دارد، گفت: زيرساخت‌هايی چون 190 هزار مترمربع فضای آموزشی، كمک آموزشی، تحقيقاتی و رفاهی در قالب سه پرديس دانشگاهیِ شوكت‌آباد، اميرآباد و داخل شهر، حدود 20 خوابگاه دانشجويی و پنج سالن غذاخوری دانشجويی و نزدیک 200 آزمايشگاه و كارگاه مجهز آموزشی و پژوهشی است. 
 
خرمندار در پایان با اشاره به آمار انتشار کتاب از سوی این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند با دارا بودن پنج كتابخانه و 120 هزار جلد كتاب فارسی و لاتين و همچنین امكانات ورزشی، خدماتی و درمانی، در ردیف دانشگاه‌های (الف) کشور محسوب می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها