سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
«مدیریت ارتباطات» لباس نوروزی پوشید

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه «مدیریت ارتباطات» شامل شماره‌های 46 و 47، اسفند 92 و فروردین 93 با مطالب متنوعی درباره روزنامه‌نگاری و رسانه منتشر شد. در این شماره به ریشه‌های ارتباطی جشن‌های ایرانی توجه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسوول ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در سرمقاله این شماره با عنوان «کوتاه از روابط‌عمومی ایرانی در سال 92» با توجه به استقرار دولت تدبیر و امید و انتظارات جامعه ارتباطی از تحولات عمده در این عرصه بر لزوم آمادگی روابط عمومی‌ها با توجه به تغییرات فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیک تاکید کرده است.

نخستین پرونده این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات با عنوان «ریشه‌های ارتباطی جشن‌های ایرانی» به موضوع جشن‌های ایرانی و بررسی عناصر ارتباطی در آن‌ها پرداخته است. گفت‌وگوهایی با امید شیوا، شاهنامه‌پژوه و یادداشتی از اصغر ایزدی‌جیران، استادیار انسان‌شناسی دانشگاه تهران با عنوان «انفجار حسی و شادی اجتماعی در جشن‌ها»، دکتر میرجلالدین کزازی با عنوان «جشن‌ها بهانه‌هایی بهینه برای نو شدن پیوندها»، عبدالمجید شریف‌زاده، پژوهشگر هنرهای سنتی ایران با عنوان «ارتباط دوسویه هنرهای سنتی و جشن‌ها، به آن‌ها تشخص می‌بخشد» و هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی با عنوان «جشن‌ها، محملی برای تأثیر فراگیر موسیقی ایرانی در دنیا» از جمله مطالب این پرونده به شمار می‌آیند.

نگاه سینما به حضور زنان، عنوان دومین پرونده این نشریه است که در آن به حضور زنان در سینما پرداخته شده و یادداشت‌هایی از بابک حمیدیان، جلیل اکبری‌صحت، فرشته طائرپور، شهاب شهرزاد و کیوان کثیریان به همراه گفت‌وگو با مینو فرشچی و ژنویه سلیه، منتقد و مورخ فرانسوی در این بخش ارایه شده است.

موضوع سانسورها و محدودیت‌های رسانه‌ای جهان در سال 2013 را نیز می‌توان در دیگر مبحث این نشریه مطالعه کرد. در این پرونده، مهم‌ترین تبعات محدودیت‌ها و سانسورها در کشورهای جهان در سال 2013 گردآوری و ترجمه شده است.

پرونده کتاب این شماره به بررسی کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» نوشته محمدصادق افراسیابی اختصاص یافته است. در این پرونده، کتاب بررسی و معرفی، سپس گفت‌وگویی با نویسنده درباره ویژگی‌های این کتاب انجام شده است. دکتر حسن بشیر و دکتر مسعود کوثری نیز بر این کتاب نقد نوشته‌اند.

در بخشی از نقد بشیر بر این کتاب می‌خوانیم: «یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب، استفاده نویسنده از نظرسنجی پیمایشی به جای سایر روش‌های آسان‌تر است و نکته جالب توجه این است که این محقق باانگیزه برای انجام یک پژوهش درخور و شایسته با همکاری تعدادی از دوستان داوطلب، تعداد 9000 ایمیل به اعضای کلوب ارسال نمود تا در نهایت تعداد قابل قبولی پاسخ جمع‌آوری گردد. این در حالی است که در اکثر پژوهش‌های انجام شده در سطح کشور استفاده از سایر روش‌های تحقیق رواج داشته است. اصولا روش نظر سنجی پیمایشی آن هم از نوع الکترونیک آن، سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. چرا که بسیاری از کاربران در ابتدا با شک و تردید نسبت به هدف این نظر سنجی نگاه می‌کنند و ممکن است علاقه‌ای به شرکت در نظرسنجی نشان ندهند.»

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب‌امتیازی و مدیرمسوولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی در 100 صفحه و بهای شش هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها