سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
نگاه نو به شماره 100 رسید

نگاه نو شماره 100 منتشر شد. در این شماره یادداشتی از علی میرزایی، سردبیر نگاه نو آمده و گزارشي از پا گرفتن و آغاز به كار نگاه‌نو و انتشار نخستین شماره آن در مهرماه 1370 ارایه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين شماره نگاه نو با يادداشتي از سردبير آغاز مي‌شود كه گزارشي است از پا گرفتن و آغاز به كار نگاه‌نو و انتشار نخستین شماره آن در مهرماه 1370، ديدگاه‌هاي سردبيرو اسامي همكاراني كه بيشترين همكاري‌ها را كرده‌اند.
(38 نفر)  اسامي همكاراني كه در گذشته‌اند (32 نفر در 23 سال). در ادامه آن گزارش پژمان موسوي را می‌خوانیم درباره صدشمارگی نگاه‌نو و سپس اظهارنظر گروهی از خبرگان عرصه فرهنگ و اهل قلم و روزنامه‌نگاران پیشکسوت در همین مورد آمده است. 

بخش مقاله‌ها با ترجمه‌اي خواندني و مهم و هشداردهنده آغاز مي‌شود از عزت‌الله فولادوند با عنوان «فلسفة تاريخ» نوشته هگل، و سپس مقاله‌اي پروپيمان از دكتر فخرالدين عظيمي با عنوان «اخلاق، سياست، انسانيت؛ گشتي در دنياي كانت» كه بیان و تحليلي است از مسایل پيچيده و اساسي امروز ما برمبناي دیدگاه‌های برخی از فلاسفه، انديشمندان سياسي و جامعه‌شناسان، از كانت تا امروز. 

سپس بخش «تاريخ معاصر ايران» آغاز مي‌شود با دو مقاله مهم. اولي با عنوان «از پشت پردة مذاكرات نفت» به قلم دكتر محمدعلي موحد. اين مقاله گزارشي است از گفت‌وگوهاي ميان ايرانيان و هیأتي از كنسرسيوم نفت، كه در گذشته به قلم اميرعباس هويدا و اردشير زاهدي و به تازگي به قلم فؤاد روحاني منتشر شده بود، ولي دكتر موحد، خاطرات مكتوب خود را نیز به نوشته‌های پیشین افزوده و در اختيار خوانندگان نگاه‌نو گذارده‌ كه بسيار خواندني است و گوشه‌اي از نحوه حكمراني و تصمیم‌گیری در مسائل اساسی را در ايران دوره پهلوی دوم و حال و احوال كارشناسان معتقد به حفظ منافع ملي را در آن روزگار نشان می‌دهد. 

مقاله دوم از محمدحسين خسروپناه، پژوهشگر تاريخ معاصر، است با عنوان «دعوت از ديكتاتور براي پذيرش حقوق سياسي مردم». مقاله خسروپناه شامل چند نامه است كه فعالان سياسي در دهه 1350 به شاه نوشتند و به او هشدار دادند و از او خواستند كه به قانون احترام بگذارد و آزادي‌هايي را كه حق مردم است از آنان نگيرد و از ظلم و ستم بكاهد، كه او گوش نكرد و بر او همان رفت كه بر ديگر ديكتاتورهاي تاريخ جهان رفته بود و می‌رود. 

اين شماره نگاه‌نو ادامه پيدا مي‌كند با گفت‌وگوي علي ميرزائي با دكتر محمد مالجو، زير عنوان «سرمايه‌داري به بهشت نمي‌رود». پس از چند گفت‌وگو با اقتصاددانان باورمند به بازار آزاد و اقتصاد ليبرال و اقتصاد آزاد مبتنی بر بازار رقابتی و معتقد به نسخه‌هاي صندوق بين‌الملل پول و بانك جهاني، اين‌بار علي ميرزائي با اقتصادداني گفت‌وگو کرده است كه چنين باورهايي ندارد، و از ديدگاه ديگري به معضلات اقتصادي ايران مي‌انديشد و راه‌حل‌هاي تازه‌اي پيش مي‌نهد. 

بخش بعدي «ادبيات و هنر» است با هجده شعر زيبا از دكتر محمدرضا شفيعي كدكني و مقاله‌اي روشنگر و پر احساس از سيد عليرضا ميرعلي‌نقي درباره استاد عبدالوهاب شهيدي که 92 ساله شده‌اند، داستاني از بهوميل هرابال با عنوان «عمو پپين من»، به ترجمه پرويز دوايي و داستاني كوتاه از گلي‌ترقي، داستان‌نويس بلند‌آوازه معاصر، با عنوان «زندگي ساده» 

مي‌رسيم به بخش «نقد و نظر» با نقدي مفصل به قلم خسروباقري از كتاب عروسكخانه، نوشته هنريك ايبسن و ترجمه منوچهر انور (نشرکارنامه، 1385)، با عنوان «ايبسن كليشه‌ها را مي‌شكند.» اين نقد، با ستايش از نقش زنان در زندگي، و مطرح كردن مقوله‌هايي از محدوديت‌ها و آزادي‌خواهي آنان، به مناسبت روز هشتم مارس (17 اسفند) كه روز جهاني زن است، نوشته شده است. بخش نقد و نظر با ترجمه‌اي از الوند بهاري با موضوع تأثير جنسیت در موفقيت آثار ادبي و دو نوشته از دكتر علي حصوري و در پاسخ به وي از دكتر محمد دهقاني به پايان مي‌رسد. 

در ادامه اين شماره نگاه‌نو يادداشتي منتشر شده از رضا محلوجي در پاسخ به مقاله دكتر مهدي كيوان با عنوان «زنده رود ماندگار» و بعد مي‌رسيم به بخشی كه به نظر مي‌رسد پرخواننده است و در هر سال فقط يك‌بار، در شماره زمستان، منتشر مي‌شود با عنوان «يك‌سال، يك‌كتاب» و گزارشی كوتاه درباره موفقيت دكتر محمد دهقاني در جشنواره نقد كتاب براي نقدي كه در نگاه‌نو از ايشان منتشر شده بود و گزارشي از رونمايي شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامي با عنوان من عزتم، بچه سنگلج كه نشر سخن به بازار نشر فرستاده است. 

سپس نوشته‌اي از بهروز غريب‌پور درباره اجراي اپراي ليلي و مجنون به زبان آذري، نوشته‌اي از پرويز كلانتري با عنوان «درم بخش و مينياتور‌هاي سياه»، نوشته‌اي از نوش‌آفرين انصاري به ياد يحيي مافي (از پايه‌گذاران شوراي كتاب كودك)، نوشته‌اي از دكتر اصغر دادبه، به ياد دكتر سيد جعفري سجادي، نوشته‌اي از اميلي امرايي به ياد بهمن فرزانه، نوشته‌اي به ياد منصور كوشان. و در انتها کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده زیر عنوان همیشگی «نبض امروز» 

نگاه‌نو شماره 100 در 268 صفحه و بهای هشت هزار و 500 تومان منتشر شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها