یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
100 راه گندزدن آمریکا به دنیا در کتابی روایت شد

«گرامیداشت دموکراسی: آمریکا تقدیم می‌کند: صد راه برای گندزدن به دنیا» عنوان کتابی است نوشته «جان تیرمن» که از 100 مورد به عنوان رفتار نادرست آمریکا در دنیا یاد می‌کند. این کتاب، روایتی جدی و در عین حال طنزآمیز از انحراف آمریکا از اصول اخلاقی و بشری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، کتابی جدی و عمیق و در عین حال طنزآمیز از «جان تیرمن» مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام آی تی (MIT) است که با نگاهی گزنده و انتقادی به روایت انحراف آمریکا از اصول اخلاقی و بشری، از تخریب محیط زیست گرفته تا ترویج عادات زیانبار سلامت، تغذیه و فیلتر جریان آزاد اطلاع‌رسانی، آن هم به گونه‌ای جذاب برای خواننده می‌پردازد.

موارد 1 تا 100، فهرست این کتاب را که به تعبیر نویسنده 100 راه مختلف آمریکا برای گندزدن به دنیا است را تشکیل می‌دهد.

«هوارد زین» در مقدمه کتاب می‌نویسد: «جان تیرمن کتاب حاضر را در راستای سنت ستایش‌برانگیز مخالفت، سرپیچی و مقاومت در برابر قدرت نامشروع و با تاکید بر این‌که نه تنها آمریکایی‌ها، که همه مردم جهان حق داشتن زندگی، آزادی و رفاه را دارند، به رشته نگارش درآورده است. نگارش آن، خواندن آن، و انتشار آن؛ همگی گرامیداشت دموکراسی به شمار می‌روند.»

همچنین در مقدمه‌ای که تیرمن، نویسنده این کتاب نوشته است، می‌خوانیم: «آیا واقعا آمریکا با 100 راه جورواجور به دنیا گند زده است؟ شاید کمی عجیب و مضحک به نظر بیاید، اما واقعاً دلیلی برای توصیف این‌گونه نقش‌ آمریکا در جهان وجود دارد: ایالات متحده نیز همانند هر قدرت نیرومندی، خود را به جهان تحمیل کرده است؛ فرهنگ و محصولاتش دنیا را فرا گرفته‌اند، هزاران نهاد مسئول تنظیم مقررات جهانی ناچارند خود را با اقتصاد آن هماهنگ کنند و به این طریق این کشور خود را تنها سردمدار آزادی و خوشبختی در تاریخ بشریت معرفی کرده است.... به این کتاب نه به چشم یک گله و شکایت صرف، بلکه به عنوان تلاشی برای اصلاح وضع موجود نگاه کنید.»

برخی از این 100 راه که نویسنده در این کتاب به آن‌ها اذعان کرده است، شامل جنگ سرد، تسلیحات هسته‌ای، پاشیدن بذر اسلام خشونت‌گرا، جنگ ویتنام، دموکراسی پولکی، نسل‌کشی، تلویزیون، ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، انحصار دانش، کریسمس، لاس وگاس و... هستند.

نویسنده در بخشی از کتاب درباره کریسمس معتقد است: «کریسمس به عنوان محرکه‌ای مدرن اقتصادی، ابداعی تماما آمریکایی به شمار می‌رود، حتی مقدس‌ترین آیین آمریکایی، یعنی روز شکرگزاری هم از آخرین پنجشنبه نوامبر به چهارمین پنجشنبه منتقل شد تا به این بهانه فصل خرید طولانی‌تری داشته باشیم.... در دهه 1990، کریسمس با اختصاص یک‌چهارم کل خرده‌فروشی، تبدیل به محور اقتصاد آمریکا شده بود. داد و فغان منتقدین تجاری‌سازی کریسمس سال‌هاست که بلند شده، ولی کسی گوشش بدهکار نیست. آمریکایی‌ها از این تعطیلات، بیشتر به دنبال کیف و خوشی و خرید هدیه و ... و گشت و گذارش‌اند تا جشن‌گرفتن مناسبتی مذهبی.»

در پایان کتاب، نویسنده پس از توضیح این 100 فهرست، مواردی را هم از خصوصیات و ویژگی‌های پسندیده‌ای که آمریکا را از دیگر کشورها متمایز می‌کند، برمی‌شمارد. از جمله مهمان‌نوازی، انصاف، احترام به تنوع و گوناگونی، خلاقیت و غیره.

چاپ نخست کتاب «گرامیداشت دموکراسی: آمریکا تقدیم می‌کند: صد راه برای گندزدن به دنیا» نوشته جان تیرمن، ترجمه نشر صمدیه (زیر نظر لطف‌‌‌الله میثمی)، در 326 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات صمدیه چاپ و وارد بازار کتاب شد._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها