چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
بررسی کمبودهای قانونگذاری در حمایت از کودکان در یک کتاب

«جرایم والدین و سرپرستان قانونی علیه کودکان در نظام حقوق ایران» به قلم فائزه طوقانی‌پور به بررسی کمبودهای قانونگذاری در حوزه حمایت از کودکان می‌پردازد و با ارایه راهکارهای قانونی سعی در رفع نقایص آن دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جرایم والدین و سرپرستان قانونی علیه کودکان در نظام حقوق ایران» تالیف فائزه طوقانی‌‌پور به بررسی قوانین وضع شده درباره حقوق کودک و معایب آن در 10 فصل می‌پردازد. 

عناوین فصل‌های کتاب شامل «تاریخچه جرایم والدین و سرپرستان قانونی علیه کودکان»، «معناشناسی واژگان کلیدی و اصطلاحات»، «جرایم علیه نفس کودک»، «جرایم علیه اعضای کودک»، «جرایم علیه آزادی کودک»،«جرایم علیه هویت کودک»، «جرایم علیه حیثیت کودک»، «جرایم علیه تمامیت اخلاقی کودک»، «جرایم علیه بهره برداری کودک»، «نتایج و یافته‌های تحقیق» است. 

کتاب ابتدا به سراغ پدیده کودک آزاری می‌رود و با مروری بر تاریخچه این رفتار به دسته‌بندی انواع آزار و اذیت کودک در چارچوب تعاریف قضایی می‌پردازد. پس از آن با نگاهی دقیق‌تر رفتارهای خشونت‌آمیز در سطح خانواده با کودک را مدنظر قرار می‌دهد و نگرانی‌هایی را از برخوردهای خشن والدین با کودکان که چندان تازگی ندارد را مطرح می‌کند. در این میان «سیرتطور جرایم علیه کودکان» و «شناسایی پدیده جرایم علیه کودکان» را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و همزمان با شکل‌گیری قوانین حمایت از کودک، جرایم رو به گسترش علیه کودک را نیز از نظر دور نمی‌دارد. 

نویسنده شناسایی «جرایم علیه نفس کودک» را از چند بعد مورد بازنگری قرار می‌دهد و نخست با پدیده «سقط جنین» میزان خشونت از اولین لحظه پیدایش کودک را ترسیم می‌کند و با این پیش زمینه خشونت را در مراحل بعدی زندگی کودکان در کنار والدین به شیوه‌های مختلف تعریف می‌کند. 

اما در بررسی این سلسله خشونت‌ها و تعدی و اجحاف‌هایی که در حق کودک روا می‌شود طوقانی‌پور با نگاه ویژه‌ای آن را در«جرایم علیه هویت کودک» که کمتر به آن پرداخته شده و در واقع هویت کودک در مکان‌ها و شرایط متفاوتی چه در محیط خانواده و چه محیط بیرونی در معرض تعدی واقع شده است، مورد واکاوی قرار می‌دهد. این خشونت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که احترام به هویت کودک و تلاش برای حفظ آن در بسیاری از اسناد بین‌المللی و از جمله کنوانسیون حقوق کودک ثبت جهانی شده است. 

در ادامه برخی جرایم مانند «جرایم علیه بهره‌برداری از کودک» به شکل‌هایی همانند «تکدی‌گری»، «حمل و فروش مواد مخدر»، «سوء استفاده از کودک در کار» که در واقع زمینه‌ساز بزهکاری و بزه‌دیدگی کودک می‌شود، از مواردی است که در جوامع امروزی پدیده‌ای رو به افزایش است و آمار بسیار اسفناکی را به خود اختصاص می‌دهد و کتاب سعی دارد با معرفی و مرور این جرایم در حوزه کودک، خوانندگان و قانونگذاران را به لزوم بازنگری در قوانین کودک فرا بخواند. 

کتاب «جرایم والدین و سرپرستان قانونی علیه کودکان» نوشته فائزه طوقانی‌پور در 388 صفحه، شمارگان700 نسخه و به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) چاپ شده و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران به حقوق کودک قرار گرفته است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها