سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
تاثیر فلسفه هگل بر درام برشت بررسی شد

«دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» نوشته صمد رستمی منتشر شد. نویسنده در این کتاب تاثیر مفهوم دیالکتیک هگلی بر سه نمایشنامه «آدم، آدم است»، «دایره گچی قفقازی» و «ننه دلاور و فرزندان او» اثر برتولت برشت را مرور کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رستمی نویسنده کتاب «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» گفت: بحث کلی در این کتاب، یک مطالعه میان‌رشته‌ای درباره تاثیر فلسفه بر ادبیات است. موضوع اصلی در این تحقیق، دیالکتیک و تاثیر آن بر درام برشت است. 

وی افزود: من ابتدا مفهوم دیالکتیک را در سیر تاریخی‌اش از فیلسوفان پیشاسقراطی تا زمان هگل بررسی کردم. هگل این مفهوم را کامل کرد و با عنوان «سه پایه دیالکتیک هگل» یا «تز، آنتی‌تز و سنتز» ارایه داد. 

رستمی در ادامه اظهار کرد: دیالکتیک هگل، ‌پس از انقلاب فرانسه، بر مارکس و انگلس تاثیر بسیار گذاشت و این دو متفکر جهان را با این مفهوم تغییر داده و «مانیفست کمونیسم» را نوشتند. 

این محقق همچنین به چگونگی ورود برشت به جریان‌های چپ اشاره کرد و توضیح داد: برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و تئورسین شهیر تئاتر، به عنوان یک نمایشنامه‌نویس در جریان‌های سیاسی آلمان با نیروهای چپ آشنا شده و به مرام و عقیده کمونیستی پایبند می‌شود. پس از این جریان وی در همه اشعار، نمایشنامه‌ها و داستان‌های او از مبحث دیالکتیک هگل با تفسیر مارکس تاثیر می‌گیرد. 

رستمی در ادامه به چگونگی اثبات تاثیر برشت از دیالکتیک پرداخت و گفت: من برای بررسی این تاثیر سه نمایشنامه برتر و مهم برشت را که هرکدام مربوط به یک دوره از زندگی و کار حرفه‌ای اوست، انتخاب کردم و تاثیر مفهوم دیالکتیک را در جای جای اثر و همچنین در دیالوگ‌ها نشان دادم. 

این نویسنده همچنین با اشاره به این نکته که هر مفهومی در درام‌های برشت به ضد خود تبدیل می‌شود، گفت: نمایشنامه‌های «آدم، آدم است»، «دایره گچی قفقازی» و «ننه دلاور و فرزندان او» سه نمایشنامه مهم برشت است. در «آدم، آدم است» مفهوم جنگ به ضدجنگ تبدیل می‌شود، در «دایره گچی قفقازی» مفهوم قهرمان به ضدقهرمان و در «ننه دلاور و فرزندان او» مفهوم خانواده به ضدخانواده تبدیل می‌شود. 

رستمی در پایان گفت: به تازگی مجموعه داستان‌های کوتاه من با عنوان «نقطه چین» هم مجوز نشر گرفته است. کتاب دیگرم با عنوان «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» نیز برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است. هم‌اکنون نیز مشغول تحریر پایانی کتاب «مبانی درام» هستم. 

«دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» نوشته صمد رستمی با شمارگان هزار و 100 نسخه، 183 صفحه و بهای 10 هزار و 800 تومان از سوی نشر افراز روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

صمد رستمی دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها