یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
مری چیس با «هاروی» به ایران آمد

نمایشنامه «هاروی» اثر مری چیس، نویسنده معاصر آمریکایی با ترجمه ثنا ولدخانی منتشر شد. این اثر در سال 1945 برنده جایزه پولیتزر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشنامه «هاروی» اثر مری چیس، نمایشنامه‌نویس آمریکایی ایرلندی تبار است که برای نخستین بار در سال 1944 در «برادوی» به روی صحنه رفت و هزار و 775 بار اجرا شد. این اثر سه پرده و 12 شخصیت دارد. 

مقدمه این اثر نوشتار کوتاه اما کاملی از زندگی و آثار مری چیس، نویسنده نمایشنامه است. در بخشی از این مقدمه آمده است: «... هدف چیس از نوشتن نمایشنامه هاروی که جایزه پولیتزر ا در سال 1945 از آن خود کرد، این بود که خنده را به آمریکای زمان جنگ برگرداند. 

مری چیس با اقتباس از نمایشنامه خود، فیلمنامه‌ «هاروی» را نیز نوشت. هنری کوستر این فیلم را با بازی جیمز استوارت، بازیگر شهیر آمریکایی (از دیگر آثاری که استوارت در آن بازی کرده می‌توان به «سرگیجه» آلفرد هیچکاک و «مردی که لیبرتی والانس را کشت» جان فورد، اشاره کرد.) ساخت و در سال 1950 اکران کرد. 

مری چیس که از سوی برخی منتقدان تئاتر آمریکایی لقب «بزرگترین ذکاوت تحسین نشده آمریکا» را گرفت در سال 1981 در سن 74 سالگی در دنور کلرادو، یعنی همانجایی که به دنیا آمده بود، درگذشت.
 
لازم به ذکر است که «هاروی» نخستین اثر منتشر شده از مری چیس در ایران است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به؛ «الان درست شد»، «خانه نسوان»، «میگی پرویس» و «خانم مک‌چیز» اشاره کرد. 

نمایشنامه «هاروی» نوشته مری چیس و ترجمه ثنا ولدخانی با شمارگان هزار و 500 نسخه، 148 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«هاروی» ششمین جلد از مجموعه «نمایشنامه‌های بیدگل: آمریکایی» است که با نظارت علی‌اکبر علیزاد در نشر بیدگل منتشر می‌شوند. 

از این مجموعه پیشتر آثاری مانند «خدای دوزخ» سم شپارد، «اثبات» دیوید اوبرن، «اولئانا» دیوید ممت، «عمو سام من» لن جنکین و «اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های هميشه بهار ساكنين كره ماه» پل زیندل، منتشر شده‌اند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها