شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
انتشار 238 عنوان کتاب تاریخ و جغرافیا در بهمن‌ماه 92

238 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا بهمن‌ماه امسال در موسسه خانه کتاب ثبت شدند. در این میان دو اثر کلاسیک «پری اندرسون» با نام‌های «گذار از عهد باستان به فئودالیسم» و «تبارهای دولت استبدادی» به ترتیب به چاپ دوم و ششم رسیدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گزارش آماری هفته از شنبه تا چهارشنبه (26 تا 30 بهمن‌ماه) منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب از انتشار یک‌هزار و 832 عنوان کتاب در تمامی حوزه‌ها خبر می‌دهد. بر همین اساس در حوزه تاریخ و جغرافیا 62 اثر در این موسسه به ثبت رسیده که نسبت به هفته پیش از آن که 66 عنوان کتاب در این حوزه منتشر و ثبت شده بود، تغییر چندانی نداشته است. 

از میان این 62 اثر حوزه تاریخ و جغرافیا، 56 عنوان تالیف و 6 اثر ترجمه هستند. 29 عنوان برای نخستین‌بار منتشر شده‌ و 33 اثر نیز به چاپ مجدد رسیده‌اند. از میان 462 ناشر فعال در سراسر ایران، 51 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا از تهران و 11 اثر نیز از دیگر استان‌ها به بازار کتاب راه یافته‌اند. متوسط شمارگان این 66 اثر، یک‌هزار و 681 نسخه و میانگین صفحه آن‌ها نیز 223 صفحه شمارش شده است. 

بر پایه نمودار آماری کتاب‌های منتشر شده در طول بهمن‌ماه امسال، از میان هفت‌هزار و 391 اثر که در تمامی حوزه‌ها در این موسسه ثبت شده‌اند، 238 عنوان به حوزه تاریخ و جغرافیا اختصاص دارد که 205 اثر تالیفی و 34 عنوان ترجمه هستند. از این تعداد کتاب 127 اثر تاریخی و جغرافیایی برای نخستین‌بار به بازار کتاب آمده‌اند و 112 عنوان نیز بازچاپ شده‌اند.
 
نمودار مقایسه‌ای کتاب‌های منتشر شده در بهمن‌ماه 1392 در مقایسه با سال گذشته نیز از کاهش 141 عنوانی در سال اخیر خبر می‌دهد. بر این اساس در بهمن‌ماه 1391، 379 اثر و در بهمن‌ماه 1392، 238 عنوان تاریخی و جغرافیایی در موسسه خانه کتاب به ثبت رسیده است.

چاپ نخست «ایرانی زنده: خاطرات جهانگیر دری» با ترجمه مهناز نوروزی، «تاملی درباره ایران: نظریه حکومت قانون در ایران: (بخش نخست: مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی) اثر جواد طباطبایی، «جستارهایی در میراث اسلامی (مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، اسناد و متون» به همت مسعود غلامیه و یوسف بیگ‌باباپور، «سفرنامه تبریز» نوشته مهندس سلیمان‌خان با تصحیح شهرزاد سپاهیان و «سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی» با بازنویسی جواد طباطبایی برخی از آثار هستند که برای نخستین‌بار به بازار کتاب آمده‌اند.

چاپ دوم «گذار از عهد باستان به فئودالیسم» و «تبارهای دولت استبدادی» اثر «پری اندرسون» با ترجمه حسن مرتضوی، چاپ ششم «خاطرات مستر همفر (جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی)» به‌قلم «هامفری» با ترجمه فاطمه کاظمی و چاپ بیست‌وسوم از «فرهنگ نام: مجموعه‌ای از نام‌های اصیل و نوین ایرانی» با گردآوری فرشته میرباقری نیز از کتاب‌های بازچاپ شده در هفته پایانی بهمن‌ماه هستند.

«پری اندرسون» تاریخ‌نگار و نظریه‌پرداز انگلیسی، متولد 1938 و از چهره‌های تاثیرگذار بر مطالعات و نظریه‌های تاریخی در اروپاست. وی با همکاری گروهی از مورخان انگلیسی مانند «تامپسون» و «هابزبام» موسس مکتب مارکسیسم بریتانیایی هستند. 

«اندرسون» بیشتر با دو اثر کلاسیک «گذار از عهد باستان به فئودالیسم» و «تبارهای دولت استبدادی» شناخته می‌شود و در آثارش به‌دنبال بنا کردن شکلی از ماتریالیسم تاریخی با پشتوانه نظری و فلسفی و چارچوب مفهومی مشخص است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها